لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

هنوز قسط پنجم دارایی‌های ایران «واریز نشده‌است»


ساختمان بانک مرکزی ایران
ساختمان بانک مرکزی ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که با وجود سررسید شدن زمان پرداخت قسط ششم و آخرین قسط از دور دوم توافق ژنو به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار در روز یکشنبه دوم آذرماه ۱۳۹۳، هنوز قسط پنجم این توافق به حساب ایران واریز نشده‌است.

به گزارش این خبرگزاری زمان پرداخت قسط پنجم توافق ژنو به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در ۱۲ آبان ماه به پایان رسیده اما هنوز این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران واریز نشده‌است.

با واریز شدن چهارمین قسط از دور دوم آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، ایران در مجموع طی دو مرحله به ۶٫۱ میلیارد دلار از دارایی‌های خود دست پیدا کرده‌است.

بر اساس توافق شش‌ماهه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که سوم آذرماه پارسال حاصل و از ۳۰ دی ماه اجرا شد، ایران ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج را دریافت کرد.

پس از پایان شش ماه، طرفین بر سر تمدید این توافق به مدت چهارماه تفاهم کردند و قرار شد ۲٫۸ میلیارد دلار دیگر به دست ایران برسد.

تاکنون مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار از کل ۲٫۸ میلیارد دلار توافق شده توسط ایران و گروه ۱+۵ به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده‌است.

مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که بخشی از دارایی‌های آزادشده صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود.

احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای مجلس، ۱۷ اسفند ۹۲ در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از نحوه اجرای توافق «ژنو» و آنچه که «تحمیل چهار شرکت آمریکایی» برای خرید خارجی با دارایی‌های آزادشده ایران از سوی ۱+۵ خوانده، انتقاد کرده بود.

آزادسازی این دارایی‌های مسدود شده ایران، در آمریکا نیز منتقدانی داشته، از جمله مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، روز یک‌شنبه، پنجم مرداد ماه، از دولت باراک اوباما به‌خاطر آزادسازی ۲٫۸ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران انتقاد و ادعا کرده بود که این پول صرف حمایت مالی از حماس می‌شود.

بر پایه توافق‌های پیشین، مهلت ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای رسیدن به «توافق جامع و نهایی» سوم آذر به پایان می‌رسد اما تاکنون اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مقام‌های ایرانی درباره احتمال رسیدن به توافق ظرف این مدت و یا تمدید مذاکرات منتشر شده‌است.

XS
SM
MD
LG