لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

پایان «مأموریت ویژه» ارتش ایران برای مقابله احتمالی با «حکومت اسلامی»


جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران خبر داد که «ماموریت ویژه» این نیرو در مزرهای غربی کشور برای مقابله احتمالی با گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) پایان یافته‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، کیومرث حیدری روز یک‌شنبه، ۳ اسفند گفت: «یگان‌های نیروی زمینی از جمله یگان‌های توپخانه‌ای در تمامی مرزهای کشور از جمله مرزهای غربی حضور دارند اما ماموریت ویژه‌ای به آن‌ها محول نشده‌است».

آقای حیدری اضافه کرد: «امکان جابجایی نیروها و یگان‌های نیروی زمینی در زمان ماموریت‌ها وجود دارد.»

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارش خود از سخنان آقای حیدری اعلام کرد که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از نزدیک‌تر شدن داعش به مرزهای ایران «آرایش ویژه‌ای» در مرزهای غربی به خود گرفته بود.

در همین حال محسن آذرافروز، فرمانده گروه ۳۳ توپخانه ارتش ایران، روز چهارشنبه ۲۴ دی، از بازگشت این گروه به استان کردستان «پس از نزدیکی گروه داعش به مرز ایران» خبر داده بود.

پیش از آن نیز احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران هشدار داده بود که عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق «خط قرمز ایران» برای گروه‌های به گفته وی «تروریستی» است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی گفته بود که گروه حکومت اسلامی «چندی پیش» تا ۴۰ کیلومتری مرز ایران در حوالی شهر قصر شیرین در استان کرمانشاه پیش آمده بود.

بر اساس گزارش‌ها، گروه حکومت اسلامی در خردادماه شهرهای جلولا و السعدیه در استان دیاله عراق را تصرف کرده بود که حدود ۴۱ کیلومتر با مرز خسروی در شهرستان قصر شیرین ایران فاصله دارند.

در روزهای آغاز آذر ماه نیز نیروهای ارتش عراق با حمایت شبه نظامیان شیعه و کرد این دو شهر را از شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی پس گرفتند.

«برگزاری رزمایش متناسب با جنگ‌های نیابتی»

خبرگزاری دولتی ایرنا، در ادامه گزارش خود خبر داد که نیروی زمینی ارتش یک رزمایش را متناسب با «جنگ‌های نیابتی» تا پایان سال در جنوب غرب ایران برگزار خواهد کرد.

بر پایه این گزارش به گفته فرماندهان نیروی زمینی ارتش، در این رزمایش که در منطقه‌ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع برگزار خواهد شد، «پهپادهای انتحاری» و بالگردهای هوانیروز «نقش ویژه‌ای» خواهند داشت.

خبرگزاری فارس ۱۱ دی ماه از وجود ۱۰ نوع «پهپاد انتحاری» در ارتش ایران خبر داده و برد برخی از این پهپادها را ۲۵۰ کیلومتر ذکر کرده بود.

ارتش ایران هم‌چنین از چهارم دی ماه به مدت هفت روز رزمایشی را در محدوده‌ای به وسعت «حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع» در جنوب ایران و بخش‌هایی از اقیانوس هند برگزار کرده بود.

XS
SM
MD
LG