لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۸

تائید حذف یارانه برخی خانوارهای پردرآمد در ایران


Iran: organization of targeted subsidies.
Iran: organization of targeted subsidies.

پس از مدت‌ها سکوت درباره چگونگی ادامه پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای با درآمد بالا روز دوشنبه ۳۱ فروردین سرپرست اداره‌کل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت کار از حذف یارانه شماری از افراد از آغاز سال ۹۴ خبر داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی ایران، احد رستمی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه گروه‌هایی به طور کامل حذف شده‌اند، گفت هنوز هیچ گروهی حذف نشده‌است اما برخی افراد که میزان دارایی و درآمدشان مشخص بود، از ابتدای سال ۹۴ حذف شده‌اند.

گفته می‌شود حذف یارانه نقدی پنج گروه درآمدی به تشخیص دولت و براساس مصوبه مجلس صورت گرفته‌است.

به گزارش خبرگراری مهر، گزارش‌های میدانی تأئید می‌کند که در فروردین ماه یارانه برخی از گروه‌های پردرآمد از جمله پزشکان، مالکان خودروهای گران‌قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی واریز نشده‌است.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نوشت ملاک دولت برای حذف یارانه‌بگیران بر اساس دهک، گروه، طبقه و یا صنف نبوده بلکه صرفاً درآمد افراد بوده‌است.

به‌رغم موظف شدن دولت در قانون برای شناسایی قشرهای مرفه و پردرآمد و حذف آن از فهرست یارانه‌گیران، مقام‌های دولتی می‌گویند یکی از مهم‌ترین مشکلات شناسایی پردرآمدها عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی دقیق از میزان دارایی‌های خانوارها است.

به نوشته خبرگزاری ایسنا هزینه سنگین تحمیلی به دولت برای پرداخت یارانه حدود ۷۶ میلیون متقاضی که در هر ماه نزدیک به ۳۵۰۰ میلیارد تومان به دولت تحمیل می‌کرد تا جایی پیش رفت که اخیراً صدای وزیر نفت نیز درآمد و عنوان کرد که وزارتخانه‌اش زیر بار یارانه نقدی له شده‌است.

به گفته وزیر نفت تأثیر این امر به حدی بوده‌است که شرکت نفت اکنون جزو فقراست و فشار پرداخت یارانه‌ها بر این شرکت سنگینی زیادی می‌کند.

به گزارش ایسنا بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت می‌گوید این وزاراتخانه در سال گذشته روزانه ۱۲۵ میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کرده‌است.

XS
SM
MD
LG