لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

آغاز همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا در سال جاری میلادی


ایران و اروپا با صدور بیانیه‌ای از آغاز پروژه‌ای مشترک با عنوان «افزایش توانمندی‌های مرکز ایمنی هسته‌ای ایران» با حمایت مالی اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی خبر دادند.

به گزارش روز یک‌شنبه ۲۹ فروردین ایرنا، این بیانیه پس از دیدار آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران منتشر شده‌است.

این بیانیه اعلام کرده که پروژه «آی‌ان‌اراِی» (INRA) در راستای اجرای اقدامات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» در دستور کار کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته‌است.

فعالیت‌های مشترک مندرج در این بیانیه حوزه‌های «ایمنی هسته‌ای»، «محافظت در برابر اشعه» و «آمادگی و پاسخ در شرایط فوریت‌های پرتوی» اعلام شده‌است.

«مدیریت پسماند و سوخت مصرف شده تحقیق و توسعه هسته‌ای» و «کاربردهای غیر قدرتی انرژی هسته‌ای» از دیگر حوزه‌های همکاری ایران و اروپاست که در این بیانیه به آن اشاره شده‌است.

«انجام آزمایش‌های مقاومت‌پذیری برای مراکز نیروگاهی هسته‌ای»، «امکان‌سنجی تأسیس مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران» و «حمایت از مرکز نظام ایمنی هسته‌ای (INRA) هم از همکاری‌های مشترک اعلام شده در این بیانیه‌است.

این بیانیه همچنین «ارائه آموزش و یاددهی به متخصصان ایمنی هسته‌ای» و «کمک و همکاری در توسعه فعالیت‌ها» را از دیگر محورهای همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپایی اعلام کرده‌است.

بر اساس این بیانیه، قرار است جمهوری اسلامی «به ایده مشارکت در شکافت و گداخت برنامه یورواتم تا اکتبر ۲۰۱۶» پاسخ دهد.

در این بیانیه همچنین بر پشتیبانی و تبادل تجربیات در خصوص الحاق جمهوری اسلامی ایران به اسناد و کنوانسیون‌های حقوقی بین‌المللی تأکید شده‌است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این‌باره گفته همکاری مذکور «بر اساس فصل سوم برجام» انجام خواهد شد و می‌تواند از سایت فردو به ویژه در بخش آزمایشگاهی آغاز شود.

آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا روز گذشته به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و شش کمیسیونر دیگر به ایران سفر کرده‌است.

بیانیه همکاری مشترک ایران با اتحادیه اروپا یکی از نتایج این سفر است و مقام‌های جمهوری اسلامی اظهار امیدواری کرده‌اند این همکاری‌ها در آینده و در زمینه‌های مختلف نیز گسترش یابد.

XS
SM
MD
LG