لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

گمرک ایران: صادرات میعانات گازی دو و نیم برابر شد


آمارهای گمرکی حاکی است که صادرات میعانات گازی ایران در سه‌ماهه اول سال جاری تقریبا دو و نیم برابر مدت مشابه پارسال شده‌است.

این مطلب در گزارش ماهانه گمرک ایران که دوشنبه ۲۳ تیرماه بر روی وب‌سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده و در برگیرنده آمارهای تجارت خارجی غیرنفتی ایران در ربع اول سال ۹۳ است، درج شده‌است.

این گزارش حاکی است که این کشور در بازه زمانی یاد شده مجموعا ۵۷۸۴ تن (معادل صادرات روزانه ۵۲۲ هزار و ۴۲۵ بشکه) صادرات میعانات گازی داشته‌است که ارزش آن سه میلیارد و ۷۹۱ میلیون دلار است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰۲ تن بوده‌است.

میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک و گران‌قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود. ایران میعانات گازی را در سبد اقلام صادرات غیرنفتی قرار می‌دهد. آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که میعانات گازی حدود ۳۲ درصد کل صادرات غیرنفتی ربع اول سال جاری کشور را تشکیل داده‌است.

جمهوری اسلامی در این مدت کلاً ۱۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته‌است که نسبت به سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. واردات نیز در این مدت با افزایشی بیش از ۳۵ درصدی به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار رسیده‌است.

با مقایسه گزارش گمرک ایران و آمار مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران که در گزارش‌های ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده‌است، میعانات گازی حدود ۴۴ درصد از کل صادرات نفت ایران را تشکیل می‌دهد.

گزارش‌های ماهانه آژانس حاکی است که ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن به ترتیب روزانه ۱٫۱۱ میلیون، ۱٫۳۶ میلیون و ۱٫۰۸ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته‌است.

این دوره زمانی با اختلاف ۱۰ روز، تقریبا معادل سه‌ماهه اول ۹۳ است. جزئیات آمار گزارش‌های ماهانه گمرک ایران حاکی است که ایران در سه‌ماهه اول سال به ترتیب ۲۳۰ هزار بشکه، ۱٫۱۱ میلیون بشکه و ۲۲۹ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته‌است.

اوج گرفتن صادرات میعانات گازی در حالی است که به گزارش خبرگزاری ایرنا، هادی میرباقری مدیر پیگیری پروژه‌های گروه پتروپارس ۲۲ تیرماه اعلام کرد که «تولید میعانات گازی از فاز ۱۲ پارس جنوبی از هفتم بهمن ماه سال گذشته آغاز و در مخازن مربوطه ذخیره شد و در روزهای گذشته توانستیم نخستین محموله صادراتی این فاز را به میزان ۹۵۰ هزار بشکه بارگیری کنیم».

محموله یاد شده برای صادرات در روزهای آینده برنامه ریزی شده‌است. فاز ۱۲ پارس جنوبی بصورت زودهنگام از اواخر پاییز ۹۲ راه‌اندازی شد.

افزایش صادرات ال‌پی‌جی

آمارهای گمرکی همچنین حاکی است که صادرات گاز مایع ایران از نوع «ال‌پی‌جی» طی سه‌ماهه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال بیش از دو برابر افزایش یافته‌است.

گاز مایع «ال پی جی» عبارت از گازهای مایع شده پروپان و بوتان است.

ایران در ربع اول سال جاری ۵۲۷ میلیون دلار پروپان مایع‌شده صادر کرده‌است که افزایشی بیش از ۱۵۵ درصدی نشان می‌دهد، همچنین صادرات بوتان مایع ایران با افزایشی ۷۰ درصدی به ۳۲۳ میلیون دلار رسیده‌است.

از دیگر اقلام صادراتی مهم که حدود ۲۵ درصد از کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد، فرآورده‌های پتروشیمی است که از اول فروردین تا پایان خردادماه صادرات آن با افزایشی ۱۶ درصدی به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده‌است.

در این دوره صادرات پسته ایران نیز تقریبا دو برابر شده و به رقم ۱۶۹ میلیون دلار رسیده‌است. بیش از ۹۳ درصد از صادرات غیرنفتی ایران راهی بازارهای آسیایی شده‌است و نزدیک به ۷۹ درصد از واردات ایران از قاره آسیا بوده‌است.

در میان اقلام وارداتی، گندم با ۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار، وسایل نقلیه ۴۳۳ میلیون دلار، برنج ۳۷۱ میلیون دلار، دانه ذرت دامی ۳۵۴ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۲۹۹ میلیون دلار در صدر فهرست واردات ایران بوده‌است.

XS
SM
MD
LG