لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

افزایش واردات بنزین ایران


بنا بر گزارش‌ها، ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری واردات بنزین را افزایش داده‌است.

در حالی که در آخرین گزارش‌ها واردات روزانه بنزین به ایران بیش از ۴٫۵ میلیون لیتر گزارش می‌شد، محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روز دوشنبه ۲۵ خردادماه، میانگین واردات بنزین را در سه ماه نخست سال ۹۴ بیش از پنج میلیون لیتر در روز عنوان کرد.

وی رقم دقیقی درباره واردات بنزین ارائه نداد اما گفت که «واردات بنزین در ماه‌های مختلف فصل بهار متفاوت بوده است؛ به عنوان مثال، در خردادماه بنزین بیشتری نسبت به اردیبهشت ماه وارد کشور شده‌است، اما اگر بخواهیم به طور میانگین عنوان کنیم در سه ماه نخست امسال کمتر از روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد».

به گزارش خبرگزاری شانا، قمصری دوشنبه با تأکید بر این که واردات بنزین بر اساس استانداردهای مصرفی کشور و منطبق با استاندار یورو ۴ انجام می‌شود درباره مشکلات واردات بنزین نیز گفت که «با توجه به این که بنزین یک کالای تحریم شده‌است، به طور طبیعی مشکلات زیادی درباره واردات این محصول در زمینه چگونگی پرداخت پول بنزین، بیمه و حمل و نقل آن وجود دارد، اما سعی می‌شود از کانال‌های مختلف این مشکلات حل شود، زیرا وظیفه ما تأمین بنزین مورد نیاز کشور است».

ایران تا سال ۹۰ که هنوز صادرات بنزین به این کشور توسط آمریکا تحریم نشده بود، ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را وارد می‌کرد.

اما بعد از تحریم‌ها، اگرچه واردات بنزین بطور کامل قطع نشد، با این حال کاهش یافت و ایران برای جبران آن دست به استفاده از واحدهای پتروشیمی برای تولید بنزین زد.

اوایل سال گذشته، وزارت نفت ایران اعلام کرد که تولید بنزین پتروشیمی بخاطر کیفت پایین آن کاملاً متوقف شده‌است.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ایران در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بطور متوسط ۴٫۸۵ میلیون، ۱٫۵ میلیون و ۳٫۶ میلیون لیتر در روز واردات بنزین کرده‌است.

هنوز آمارهای سالیانه سال ۹۳ منتشر نشده‌است، اما خبرگزاری فارس ۲۳ اردیبهشت ماه منتشر کرد، ایران در سال گذشته روزانه بیش از ۴٫۵ میلیون لیتر واردات بنزین کرده‌است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بهمن ماه گذشته گفت که متوسط واردات روزانه بنزین ایران از «ده میلیون لیتر» در سال ۹۲ به «چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر» در سال ۹۳ رسیده‌است.

بر اساس این گزارش، تولید بنزین در سال‌های بعد از هدفمندی یارانه‌ها از ۴۶ میلیون لیتر در روز سال ۸۹ به رکورد ۶۷٫۵ میلیون لیتر در سال ۹۲ رسید و در سال ۹۴ به ۶۴ میلیون لیتر در روز کاهش یافت.

بهمن ماه سال ۹۲ شاهرخ خسروانی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که ایران برای افتتاح پالایشگاه «خلیج فارس» با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون لیتر در سال تا پایان سال ۹۳ آماده می‌شود و بدین ترتیب واردات بنزین کاملاً متوقف خواهد شد.

ظرفیت نهایی تولید بنزین این پالایشگاه ۳۵ میلیون لیتر بنزین عنوان شده‌است، اما تا ماه گذشته تنها ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

XS
SM
MD
LG