لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

عضو ناظر مجلس: دولتی‌ها هنوز به صورت کیلویی به سفرهای خارجی می‌روند


عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر سفر کارکنان دولت می‌گوید، مدیران و کارکنان دستگاه‌های مختلف دولتی هنوز در ایران «به صورت کیلویی» به سفرهای خارجی می‌روند و «روزانه ۵۴۰ هزار تومان» حق ماموریت دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن کامران، روز یک‌شنبه ۲۵ آبان، در نطق میان‌دستور خود در مجلس گفت: «بنده دهمین جلسه‌ای است که بر سفرهای خارجی نظارت دارم و هنوز دستگاه‌های مختلف به صورت کیلویی به سفرهای خارجی می‌آیند.»

وی اضافه کرد: «متاسفانه دستگاه‌هایی به صورت کارگاه یکی به نام آموزش، یکی به نام سمینار، یکی به نام کنگره روزی ۵۴۰ هزار تومان حق ماموریت دریافت می‌کنند.»

نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: «یک سرباز در مرز در عرض چند ماه چه مقدار حق ماموریت می‌گیرد، این حق ماموریت‌ها را با هم مقایسه کنید ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار همه چیز گل و بلبل است.»

برخی از نمایندگان مجلس ایران در شهریورماه از ارائه طرحی برای ساماندهی سفرهای خارجی مقامات دولتی خبر داده بودند.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس، نیز در مرداد ماه گفته بود که یک هیات ۱۳ نفره دولتی دریک سفر «غیر ضروری» به خارج از کشور «۱۰۰ هزار دلار» هزینه کرده‌است.

اعتراض این نمایندگان به سفرهای خارجی مدیران و کارکنان دولت درحالی است که پیش از این موضوع سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نیز خبرساز شده‌است.

از جمله انتشار خبر درخواست حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، برای حضور در جام جهانی برزیل به همراه تیم ملی فوتبال حاشیه‌های زیادی را به دنبال داشت که در نهایت این سفر لغو و اعلام شد که حسین آذین، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس برای نظارت بر «رعایت اخلاق اسلامی» و «تماشاگران» و همچنین بررسی «ابعاد فساد در فوتبال» در جریان مسابقات جام جهانی فوتبال به برزیل سفر می‌کند.

روزنامه همشهری ۲ تیر در گزارشی خبر داده بود که نمایندگان مجلس هشتم تا ابتدای بهمن سال ۹۰ یعنی سه ماه پیش از پایان مجلس هشتم، «هزار و ۵۲۲ سفر خارجی» انجام داده‌اند.

به گزارش روزنامه همشهری این رقم در مجلس هفتم «هزارو ۱۱۸» سفر و در مجلس ششم «هزار و ۱۴۹» سفر بوده‌است.

این درحالی است که نمایندگان مجلس نهم تنها ۳ ماه پس از آغاز به‌کار این مجلس «۱۵۵ بار» به سفرهای خارجی اعزام شده‌اند.

به گزارش این روزنامه نمایندگان مجلس هشتم در هر سفر خارجی روزانه «۱۳۰ یورو» یعنی حدود «۵۷۰ هزار تومان» حق ماموریت دریافت کرده‌اند.

زهره طبیب‌زاده، عضو کمیسیون آموزش مجلس، با بیان اینکه بسیاری از این سفرها «جنبه تشویقی» برای برخی نمایندگان دارد، گفته بود: «عده‌ای از نمایندگان که فارغ‌التحصیل رشته علوم انسانی هستند به روسیه سفر کردند تا از هوافضای روسیه بازدید کنند.»

خانم طبیب‌زاده همچنین همزمان با آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک در مهر ۱۳۹۱ در تذکری نسبت به حضور بیش از ۱۲۰ نفر در هیات همراه رئیس جمهور ایران اعتراض کرده بود.

برخی وب‌سایت‌های خبری ایران از جمله وب‌سایت نامه نیوز با اشاره به هزینه «۷۰۰ دلاری» هزینه هر شب اقامت در هتل محل اقامت آقای احمدی‌نژاد و هیات همراه، حداقلِ هزینه‌های این سفر را «یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان» اعلام کرده بودند.

XS
SM
MD
LG