لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

وزیر کشور: تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید


عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در ایران به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش دوشنبه ۲۷ مرداد خبرگزاری مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در اظهارات تازه خود با ذکر این رقم گفته‌است در حالی که نرخ بیکاری عمومی در ایران «۱۲ تا ۱۳ درصد» است، در حال حاضر، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به ۴۳ درصد رسیده است.

به گفته او، براساس آخرین آمار از تعداد کل بیکاران کشور، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که دست کم ۲ سال از عمر خود را در دانشگاه‌ها گذرانده‌اند.

به گزارش مهر، براساس آمارهای موجود از مجموع ۲٫۶ تا ۳ میلیون بیکار کشور، ۱٫۷ تا حدود ۲٫۲ میلیون نفر در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند.

کارشناسان بازار کار می‌گویند به دلیل هجوم متولدین دهه ۶۰ به بازار کار و عدم امکان جذب تقاضای کار این گروه سنی، بازار کار هم اکنون در یک شرایط بحرانی و نامناسب قرار دارد.

در عین حال، با وجود اینکه بازار کار هنوز موفق به حل مشکل بیکاری متولدین دهه ۶۰ نشده است؛ متولدین دهه ۷۰ نیز وارد بازار کار شده و امروز بخشی از دهه هفتادی‌ها نیز متقاضی کار محسوب می‌شوند.

علی ربیعی وزیر کار و علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز پیش از این نسبت به ورود موج ۴٫۵ میلیون نفری فارغ التحصیلان دانشگاهی به بازار کار در آینده نزدیک هشدار داده‌بودند.

وزیر کار ایران روز ششم مردادماه خبر داده‌بود که در برخی رشته‌های دانشگاهی تا ۴۵ درصد از فارغ‌التحصیلان بیکار هستند.

به نوشته خبرگزاری مهر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در روزهای اخیر گفته‌است که «آمار بیکاری در کشور تکان‌دهنده است و از سال ۸۶ تا ۹۱ یک اشتغال خالص نداریم.»

وی با ذکر این‌که «اشتغال داشته‌ایم و به همان نسبت عده‌ای بیکار شده‌اند و آمار به ما می‌گوید که در مجموع اشتغال صفر بوده است» خاطرنشان کرده است که «اشتغال صفر یعنی فاجعه بزرگ برای کشور.»

XS
SM
MD
LG