لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

گزارش جدید: ایران در تولید اسلحه در سودان «نقشی قابل توجه» دارد


سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس، به خارطوم برای ابراز حمایت رهبران ایران از عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان. ۶ مارس ۲۰۰۹
سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس، به خارطوم برای ابراز حمایت رهبران ایران از عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان. ۶ مارس ۲۰۰۹
یک مطالعه جدید دانشگاهی که در ژنو سوئیس به انتشار رسیده می‌نویسد که شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ایران در تولید اسلحه در سودان «نقشی اساسی» داشته و در عین حال دومین تأمین‌کننده سلاح برای دولت سودان بوده‌ است.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت، گزارش داد که این مطالعه در قالب پروژه‌ای به نام «سلاح کوچک» مرتبط با دانشگاهی در سوئیس انجام شده و دست‌اندرکاران این پروژه می‌گویند که نتایج این مطالعه حاصل تحقیقاتی دو ساله است.

گزارش منتشره این پروژه می‌نویسد که بخشی از سلاح‌های واردشده از ایران، به همراه سلاح‌های وارداتی از چین، هم به دست گروه‌های شورشی در سودان و هم به دست گروه‌هایی در سودان جنوبی رسیده است.

این گزارش می‌نویسد که «شواهد تازه نشان می‌دهد که ایران نقشی چشمگیر در کمک به بخش تولید اسلحه در سودان داشته است».

در همین حال ابراهیم غَندور، دستیار اصلی عمر البشیر، رئیس‌ جمهوری سودان، درخصوص نتایج این تحقیقات جدید به خبرگزاری فرانسه گفت که ارتباطات سودان با ایران «امر خاصی» نیست، ولی افزود که با ایران «ائتلاف نظامی نداریم».

الصوارمی خالد سعد، سخنگوی ارتش سودان، نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته‌ است که «نه تنها ایران، بلکه کشورهای زیاد دیگری با سودان همکاری می‌کنند».

گروه «سلاح کوچک» در ادامه گزارش خود گفته‌ است که «مناسبات نظامی بین ایران و سودان طی سال‌های گذشته رشد زیادی داشته است».

این گزارش می‌نویسد که بانک اطلاعاتی سازمان ملل نشان می‌دهد که «بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ میلادی ۱۳ درصد از سلاح‌های کوچک و دیگر سلاح‌های متعارفی که سودان وارد کرده از ایران وارد کرده است.»

بنا بر این داده‌ها، در این مدت ۵۸ درصد از واردات این‌ گونه سلاح‌ها به سودان از چین بوده که چین از این نظر رتبه اول و ایران رتبه دوم را داشته است.

منظور از سلاح‌های کوچک در این گزارش، سلاح‌های دستی و انواع مسلسل توصیف شده است.

رابطه میان سودان و ایران نیز پس از آن که خارطوم اسرائیل را متهم کرد که در روز ۲۳ اکتبر ۲۰۱۲ به کارخانه تسلیحاتی یرموک در پایتخت سودان حمله کرده، مورد توجه قرار گرفته است.

گفته می‌شود که سلاح‌های ایران در این کارخانه تولید یا انبار می‌شوند، اتهامی که سودان آن را رد کرده است. اما اسرائیل هیچ پاسخی به اتهامات سودان مبنی بر حمله به کارخانه یرموک نداده است.

با این حال عاموس گیلعاد، مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل، گفته است که سودان به عنوان مسیر انتقال سلاح‌های ایران به حماس از طریق مصر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جونا لف، از مؤلفان گزارش تازه پروژه «سلاح کوچک» به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که به باور او حمله سال ۲۰۱۲ به کارخانه نظامی یرموک نتوانسته ضربه زیادی به ظرفیت تولید آن بزند.

وی می‌گوید که این کارخانه زیرمجموعه‌ای است از «شرکت صنایع نظامی سودان» و این شرکت در زمان حمله یادشده کارخانه جدید دیگری را احداث کرده بوده‌ است.

جونا لف از قول یکی از کارکنان فنی شرکت صنایع نظامی سودان می‌گوید که در یکی از مجتمع‌های این شرکت ۳۲ تکنیسین ایرانی و ۳۷ تکنسین سودانی مشغول به‌کارند و دستگاه‌های این مجتمع در چین ساخته شده، اما نظارت بر کار کارخانه برعهده ایرانیان است.

در گزارش پروژه «سلاح کوچک» همچنین آمده‌ است که «شماری از تکنیسین‌های سودانی با درآمدهای بالا برای گذراندن دوره‌های آموزشی به ایران فرستاده شده‌اند».

این گزارش می‌نویسد که سودان هم‌اینک «به یک تولیدکننده قابل توجه سلاح در آفریقا تبدیل شده‌ است.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در دی‌ماه سال ۹۱ در یک گزارش تحقیقی و مفصل نوشته بود که ردپای برخی از مهماتی که در جنگ‌های آفریقا ازجمله در کنیا، اوگاندا و سودان جنوبی استفاده می‌شوند به ایران بازمی‌گردد.
XS
SM
MD
LG