لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

اعتراض دوباره ایران به «بدعهدی» بریتانیا در مورد واردات کیک زرد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران، بریتانیا را به «بدعهدی» در زمینه اجازه ورود کیک زرد به ایران متهم کرد و گفت که «امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام برگردد و با این خرید موافقت کند».

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایلنا، بهرام قاسمی، سخنگوی این وزارتخانه، این مطلب را روز دوشنبه، ۲۸ فروردین، در نشست خبری خود اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری کار ایران، ایلنا، بهرام قاسمی در پاسخ به این پرسش که «در رابطه با اینکه آیا به غیر از انگلیس کشور دیگری هم مخالف خرید ۹۵۰ تن کیک زرد است و آیا این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام بررسی خواهد شد؟»، تصریح کرد: «کمیسیون مشترک، مرجع حل اختلافات در اجرای برجام است. این جلسه در ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. لندن در این باره بداخلاقی داشته و امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام برگردد و با این خرید موافقت کند.»

او در پاسخ به این سؤال که چه اختلافی وجود دارد، اظهار داشت: «اختلافی وجود ندارد، بلکه اراده نیست. لازم است آنها به تعهدات خود بازگردند.»

کیک زرد به اکسید غلیظ شدهٔ اورانیوم گفته می‌شود که برای غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌رود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، اسفندماه گذشته خبر داد که جمهوری اسلامی درخواست خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده و اجرای این توافق تنها در انتظار اعلام موافقت بریتانیا است.

آقای صالحی توضیح داد که در صورت اجرای این توافق، ۳۰۰ تن از این کیک زرد به گاز یو اف-۶ تبدیل و دوباره به قزاقستان فروخته خواهد شد.

به گفته علی‌اکبر صالحی، کشورهای گروه ۱+۵ موافقت «کتبی» خود را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده بودند، اما بریتانیا «در آخرین لحظه با توجه به انتخابات آمریکا و مسائل خاورمیانه» نظر خود را «تغییر داد» و ایران منتظر اعلام نظر این کشور است.

در آخرین روزهای سال گذشته میلادی نیز قزاقستان ۶۰ تن کیک زرد به ایران صادر کرد که بخشی از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی برای خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به خارج از کشور و دریافت کیک زرد برای تولید سوخت هسته‌ای بود.

در توافق اتمی وین به ایران اجازه واردات کیک زرد داده شده و، به گفته مقامات وزارت خارجه، واردات کیک زرد سال ۹۴ برای نخستین ‌بار پس از انقلاب بهمن ۵۷ انجام شد.

آخرین واردات کیک زرد، پیش از انقلاب از آفریقای جنوبی انجام شده بود.

بر اساس توافق اتمی وین همچنین ایران تنها اجازه دارد اورانیوم با غنای پایین که برای ساخت سلاح هسته‌ای مناسب نیست در اختیار داشته باشد و مقدار همین اورانیوم ضعیف نیز در ایران نباید هیچ گاه از ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

XS
SM
MD
LG