لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

خانه سینمای ایران و نمایش فیلم در کلن آلمان


اولین دوره نمایش فیلم‌های منتخب جشن خانه سینمای ایران، شامگاه یک‌شنبه نهم آذر به فعالیت سه روزه خود، در شهر کلن آلمان پایان داد.

زنجموره و یا ضجه و مویه، نام آخرین فیلم مستندی بود که دراین حرکت فرهنگی-هنری به‌نمایش درآمد. در این فیلم، سه زن مدافع حقوق حیوانات از سه نقطه ایران که با احداث پناهگاه‌های خصوصی و مستقل، زندگی خود را وقف نگهداری از سگ‌ها و دیگر حیوانات کرده‌اند، سگ‌کشی و حیوان‌کشی را مغایر با اصول عقلی و ارزش‌های اخلاقی انسان دانسته‌اند.

گزارشی درباره این دوره از نمایش فیلم و مستند ضجه و مویه:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00
لینک مستقیم

در نشست خبری نمایش فیلم‌های منتخب جشن خانه سینما ابتدا سیامک پورشریف، عضو این خانه و مدیر جشنواره فیلم‌های ایرانی در آلمان، برای چیره شدن بر معضل بازاریابی فیلم‌های ایرانی خواهان گسترش مناسبات فرهنگی میان خانه سینما با کشورهای دنیا از جمله آلمان شد:

سیامک پورشریف: «بازار آلمان مهمترین بازار سینمایی و تلویزیونی اروپا است. بازار خیلی مهمی است برای اینکه ما با این بازار از نظر هنری و فنی ارتباط طولانی داشتیم و هنوز هم با توجه به این تحریم‌ها داریم. با وجود این تحریم‌ها یک مقدار محدود شده ولی به خصوص به خاطر تحریم‌ها باید خانه سینما پا جلو بگذارد تا ارتباط‌هایی که مدتی است کم شده دوباره ایجاد شود.»

فرهاد توحیدی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، دیگر سخنران در نشست خبری شهر کلن هم بازار سنتی فیلم در جشنواره‌ها در جذب فیلم‌های ایرانی را ناموفق خواند و گفت شرکت‌های پخش فیلم در ایران هم دارای ضعف تشکیلاتی‌اند:

فرهاد توحیدی: «سینمای ایران سال‌ها است که در جشنواره‌های مختلف حضور موفق دارد. سینمایی است پرافتخار. اما به لحاظ اقتصادی هنوز هم به پای توفیق‌های هنری و جوایزی که کسب کرده، نرسیده. سینمای ایران اگر بتواند با بازارهای بین‌المللی ارتباط برقرار کند، سرمایه در گردش سینمای ایران افزایش قابل توجهی پیدا کند، می‌تواند پیشرفت‌های بیشتری کند.»

غلامرضا موسوی، رئیس شورای تهیه‌کنندگان خانه سینما هم با توجه به ظرفیت بالای تولید فیلم در ایران به کم‌کاری در زمینه بازاریابی فیلم‌های ایرانی پرداخت و یادآور شد با راه و روش صحیح و علمی می‌توان نقیصه بازاریابی را برطرف کرد:

غلامرضا موسوی: «در برنامه‌ریزی‌ای که بعد از انقلاب شد در مورد بازار فیلم متاسفانه آن کاری که باید بشود اصلاً نشد. یعنی ما جشنواره را اصل گرفته بودیم در خارج از کشور. طبیعتاً موفق شدیم؛ ولی جشنواره را باید همزمان با بازار در نظر می‌گرفتیم و ضمن اینکه یک بخش خصوصی توانمندی در این زمینه پرورش می‌دادیم. ضمن اینکه از امکانات هموطنان خارج از کشور هم که در سینما فعال‌اند متاسفانه استفاده نکردیم.»

در نشست خبری شهر کلن محمدعلی باشه آهنگر، کارگردان و عضو خانه سینما هم ضمن اشاره به ناملایمات و جفاهایی که از بابت آخرین فیلمش به نام «ملکه» دیده، نیم‌نگاهی هم به وضع نامطلوب اقتصادی و بازاریابی فیلم‌های ایرانی انداخت:

محمدعلی باشه آهنگر: «فیلم ملکه خیلی فشارها را برای من و تیمم به وجود آورد. من و تیمم همگی دنبال رسیدن به یک سینمای استاندارد هستیم. فارغ از آن سینمایی که به دلیل مشکلات اقتصادی و چیزهای دیگر به سمت یک سینمای گلخانه‌ای حرکت کرد. بله زعفران ایرانی هم در خارج از کشور دچار مشکل است. سینمای ایران با همه جوان‌هایی که در ایران هست شرایط خوبی بیرون از کشور ندارد. اگر در هر کشور یک سینما باشد و فیلم ما را نمایش بدهد این قدر وضع اقتصادی سینمای داخل کشور فشار نخواهد آورد.»

محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما، دیگر سخنران هم از سطح تولید بالای سینمای ایران، خودسانسوری فیلم‌سازان و امنیت شغلی اعضای خانه سینما گفت و تاکید کرد بخشی از این امنیت شغلی هم به دولت مربوط می‌شود.

پس از این نشست خبری در سینمای موزه معروف لودویگ در شهر کلن آلمان اولین دوره نمایش فیلم‌های منتخب جشن خانه سینما فعالیت سه‌روزه خود را آغاز کرد. در این حرکت فرهنگی-هنری ۶ فیلم سینمایی و ۵ فیلم مستند که جملگی جوایزی در داخل و خارج ایران دریافت کرده‌اند نشان داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG