لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

سرپرست وزارت علوم: آرامش گورستانی دانشگاه به نفع کشور نیست


محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران
محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران

سرپرست وزارت علوم ایران «آرامش گورستانی» در دانشگاه‌های ایران را به نفع کشور ندانست و درعین حال تاکید کرد که باید از دانشگاه تنش‌زدایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد علی نجفی روز یک‌شنبه، ۱۶ شهریور، تصریح کرد: «نباید فکر کنیم هر چه تحکم و استبداد در دانشگاه‌ها بیشتر باشد و دانشجو از احقاق حق خود بترسد دانشگاه آرامش پیدا می‌کند.»

وی اضافه کرد: «این آرامش گورستانی در درازمدت به نفع کشور نیست. ما باید به حقوق دانشجو احترام بگذاریم و نگذاریم توسط هر کسی پایمال شود.»

یکی از موارد مطرح شده در جلسه استیضاح رضا فرجی، دانا، وزیر علوم در دولت حسن روحانی، فعالیت‌های سیاسی دانشجویان بود.

نمایندگان استیضاح‌کننده، چهارشنبه ۲۹ مرداد، در جلسه علنی مجلس که به برکناری آقای فرجی دانا منجر شد، از دادن مجوز فعالیت به تعدادی از تشکل‌ها و نشریات دانشجویی انتقاد کردند.

دراین جلسه حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشدار داده بود که «دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی می‌شود.»

علی مطهری، نماینده تهران، روز شنبه ۱ شهریور، استیضاح‌کنندگان وزیر علوم را متهم کرده بود که به دنبال بازگشت «فضای امنیتی» به دانشگاه‌ها هستند.

روز یک‌شنبه سرپرست وزارت علوم در ادامه سخنانش در عین حال با تاکید براینکه دانشگاه نباید سیاست‌زده شود، گفت افزود: «گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه نباید منویات خود را در دانشگاه اجرا کنند باید از دانشگاه تنش زدایی شود.»

وی اضافه کرد: «سیاست‌زدگی خوب نیست اما سیاسی بودن خوب است.»

آقای نجفی «متن اصلی» دانشگاه را علم، آموزش و پژوهش ذکر کرد و گفت که مسائل سیاسی باید در حاشیه قرار گیرند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۱ تیر ماه، از مدیران دانشگاه‌ها خواسته بود که با جدیت از تبدیل مراکز علمی به آنچه که او «محل جولان و فعالیت‌های جریان‌های سیاسی» خوانده بود، جلوگیری کنند.

سرپرست وزارت علوم در ادامه سخنان خود بر ایجاد «اطمینان خاطر» برای دانشجویان فعال در تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت که برخی دانشجویان در گذشته به خاطر فعالیت‌های قانونی دچار محرومیت‌های تحصیلی شده‌اند.

آقای نجفی از معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها خواست که بر احکام صادر شده از سوی کمیته‌های انضباطی نظارت داشته باشند و این احکام با سن و سال جوان امروز و شرایط جامعه سازگار باشند.

بازگشت دانشجویان «ستاره‌دار» به دانشگاه‌ها، یکی دیگر از موارد اعتراضی نمایندگان استیضاح‌کننده رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم، بود.

«ستاره‌دار» عنوانی است که در اواسط دهه ۱۳۸۰ به تعدادی از دانشجویانی که عمدتاً به دلیل فعالیت‌های سیاسی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها محروم می‌شدند اطلاق شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد غالبا محرومیت از تحصیل این دانشجویان را انکار می‌کرد، اما ده‌ها دانشجوی محروم از تحصیل بر ممانعت مسئولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها از ثبت نام خود تاکید می‌کردند.

سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه برخی جریانات و رقبای سیاسی با دولت و وزارت علوم مخالف هستند افزود: «در این یک سال اخیر به اندازه چهار سال دولت گذشته با این دولت مخالفت شده‌است.»

آقای نجفی همچنین ضمن رد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر خداحافظی جعفر توفیقی از سمت مشاور عالی وزارت علوم به دلیل درخواست مجلس شورای اسلامی گفت که خود وی علاقه‌مند بود تا به عنوان مشاور رسمی فعالیتی نداشته باشد.

سایت خبری انتخاب ۱۴ شهریور مدعی شده بود که پنج تن از مدیران «جنجالی» وزارت علوم، با هدف «اثبات حسن نیت از طرف دولت با وجود برخی ناملایمات و همکاری تام و تمام با مجلس» از این وزارتخانه خداحافظی کرده‌اند.

این خبر توسط مسئولان وزارت علوم تکذیب شده‌است.

XS
SM
MD
LG