لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

انصار حزب‌الله درباره گشت‌های سیار خود «تجدیدنظر کرده‌است»


اعضای انصار حزب‌الله
اعضای انصار حزب‌الله

معاون اجتماعی نیروی انتظامی، روز دوشنبه ۳۱ شهریور، خبر داد که پس از دیدار دبیر کل انصار حزب‌الله با رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، این گروه درباره فعالیت گشت‌های سیار «امر به معروف و نهی از منکر» خود تجدید نظر کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سعید منتظرالمهدی از دیدار عبدالمجید محشتم دبیر کل انصار حزب‌الله با رئیس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی و درخواست وی برای دریافت مجوز فعالیت امر به معروف و نهی از منکر خبر داد.

وی بدون اشاره به تاریخ این دیدار اضافه کرد: «پس از مدتی بحث و تبادل نظر مقرر شد انصار حزب‌الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام استفاده کنند.»

آقای منتظرالمهدی توضیحی درباره نحوه استفاده انصار حزب الله از «قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام» ارائه نکرده‌است.

انصار حزب‌الله پنج روز پیش از این تهدید کرده‌بود که «معابر را از مظاهر فسق پیراسته می‌كنيم.»

عبدالمجید محشتم، دبیرکل انصار حزب الله، نیز روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، اعلام کرده بود که «گشت‌های ارشادی» این گروه از هفته آینده «به صورت تمام‌عیار» و با حضور ۳ هزار زن و هزار مرد که از طریق پرکردن فرم جذب شده‌اند آغاز می‌شود.

این سخنان آقای محتشم، مخالفت صریح وزیر و سخنگوی وزارت کشور را به دنبال داشت، اما با این همه این گروه روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، از آغاز مرحله دوم عضوگیری برای گشت «امر به معروف و نهی از منکر» خود خبر داد.

آقای منتظرالمهدی با تاکید براینکه هرگونه فعالیت سازمان‌یافته باید با مجوز مراجع رسمی صورت گیرد، گفت که سیاست نیروی انتظامی همواره ترویج «امر به معروف و نهی از منکر» بوده‌است.

وی در عین حال تاکید کرد: «این موارد باید در چارچوب قانون صورت گیرد و در این راستا پلیس نیز از آمران به معروف و ناهیان از منکر حمایت قانونی خواهد کرد.»

پیش از این، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ایران، روز جمعه در واکنش به طرح گشت سیار انصار حزب‌الله خطاب به دبیرکل این گروه هشدار داد که «به یاد داشته باشد دوران تركتازی‌های دهه ۷۰ به پایان رسیده» است.

علاوه بر مسئولان دولت حسن روحانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، و برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس ایران نیز پیش از این با فعالیت گشت سیار انصار حزب‌الله مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسکا نیوز، مهدی طائب که از او به عنوان رئیس شورای قرارگاه عمار نام برده می‌شود نیز ۳۰ شهریور گفت که با وجود فعالیت نیروهای انتظامی برای مقابله با «بدحجابی» نیازی به گروه‌های سیار «امر به معروف و نهی از منکر» انصار حزب الله نیست.

قرارگاه عمار یکی از نهادهایی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ برای «مقابله با جنگ نرم» شکل گرفت.

مباحث مربوط به «امر به معروف و نهی از منکر» پس از مرگ یک بسیجی به نام علی خلیلی، شدت گرفته‌است.

خبرگزاری ایسنا پنجشنبه ۲۰ شهریور، گزارشی از حضور تعدادی از اعضای گروه انصار حزب‌الله در منزل علی خلیلی منتشر کرده و به نقل از سایت این گروه نوشته بود که فلسفه این دیدار اعلان رسمی آغاز به کار گروه‌های سیار «امر به معروف و نهی از منکر» بوده‌است.

علی خلیلی، ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۹۰ در یک درگیری خیابانی که به گفته وی برای «امر به معروف و نهی از منکر» بوده زخمی شد و روز سوم فروردین ۱۳۹۳ درگذشت.

رسانه‌های ایران از برگزاری دومین جلسه دادگاه «ضارب» علی خلیلی در روز دوشنبه ۳۱ شهریور خبر داده‌اند.

پیش از این علی خلیلی از «ضارب» خود اعلام رضایت کرده بود اما با مرگ وی این پرونده دوباره به جریان افتاده و خانواده وی خواستار قصاص «ضارب» شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، نخستین جلسه دادگاه «ضارب»علی خلیلی ۱۲ خرداد سال جاری در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شده بود.

XS
SM
MD
LG