لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۳

جعفری: پاکسازی عراق از تروریست‌ها با کمک فرماندهان سپاه


محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران

فرمانده کل سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۰ اسفند، گفت که «پاکسازی مناطق عراق از گروه‌های تروریستی و داعش با کمک و مشاوره فرماندهان نظامی سپاه» از دستاوردهای انقلاب ۵۷ ایران است و افزود که «مرحله صدور انقلاب اسلامی، امروز وارد فصل جدیدی شده‌ است».

این سخنان محمدعلی جعفری یک روز پس از آن بیان می‌شود که مایکل هِیدِن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، نسبت به افزایش نفوذ ایران در عراق ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، که در هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری سخن می‌گفت اضافه کرد که «انقلاب اسلامی با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و نمونه آن صدور روزافزون انقلاب اسلامی است.»

او در ادامه گفت: «امروز نه تنها فلسطین و لبنان، بلکه مردم عراق و سوریه نیز به نقش اثرگذار انقلاب اسلامی اذعان دارند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین گفت که شعار «نه غزه، نه لبنان» در واقع دشمنی با اهداف بنیادین جمهوری اسلامی است.

اشاره محمدعلی جعفری به این شعار معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که می‌گفتند: «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران».

نگرانی رئیس پیشین سی‌آی‌ای از نفوذ «فزاینده» ایران در عراق

در همین حال مایکل هِیدِن، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای)، روز سه‌شنبه گفت که نسبت به افزایش نفوذ ایران در عراق نگران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای هیدن که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ ریاست سی‌آی‌ای را برعهده داشت این مطلب را روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، در میزگردی در «بنیاد آمریکای جدید» با موضوع «به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین‌المللی» بیان کرد.

وی اظهار داشت: «من در خصوص نفوذ رو به افزایش ایران در عراق خاطر آسوده‌ای ندارم. خاطرم آسوده نیست به این علت که حمله [به تکریت] شبیه به پیشروی شیعه‌ها علیه یک شهر سنی‌نشین شده‌ است.»

او افزود: «و این امر وقتی مشخص می‌شود که بتوانند تکریت را بازپس بگیرند... و ببینیم که رفتار شبه‌نظامیان با مردم محل چگونه است.»

هیدن گفت علی‌رغم این‌که آمریکا و ایران هر دو مایل به نابودی «حکومت اسلامی» (داعش سابق) هستند، نظر او این است که ایالات متحده نباید در مورد عراق به ایران اطلاعات بدهد.

او این‌ گونه توضیح داد که «هدف نهایی جمهوری اسلامی، [با ما] تفاوت دارد.»

آقای هیدن گفت: «ما به دنبال دولتی فراگیر هستیم که حقوق اقلیت در آن رعایت شود و تمامی گروه‌های اصلی مذهبی و قومی در آن شریک باشند.»

رئیس پیشین در پایان گفت: «برای من واضح است که سیاست ایران بر مبنای سلطه شیعه بر دولت جدید عراق بنا شده و این اقدام خودش باعث افزایش نارضایتی سنی‌ها می‌شود و این همان نارضایتی است که داعش از آن نیرو می‌گیرد تا حرکت خود را تقویت کند.»

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا، روز شنبه، ۱۶ اسفند، گفته بود که اگرچه ایران شبه‌نظامیان شیعه در عراق را تقویت می‌کند اما مشخص نیست که جمهوری اسلامی کمکی به نبرد علیه حکومت اسلامی است یا مانعی در برابر آن.

آقای دمپسی اما چند روز قبل از آن، حمایت ایران از عراق در نبرد با گروه حکومت اسلامی برای بیرون راندن داعش از شهر تکریت را «مثبت» دانسته بود، به شرط آن که به گفته او، این حمایت «آتش تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور نسازد».

پیش از این نیز جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، نیز اقدامات جمهوری اسلامی علیه گروه حکومت اسلامی را «مثبت» توصیف کرده بود.

نیروهای عراقی طی روزهای اخیر حمله‌ای را علیه نیروهای داعش در منطقه تکریت آغاز کرده‌اند که ایران نیز با اعزام «مستشاران نظامی» به این منطقه در هماهنگ‌سازی بخشی از این حمله مشارکت دارد.

حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه در پاسخ به پرسش خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر این‌ که «آیا این امکان وجود دارد که حضور مستشاری ایران در عراق تبدیل به حضور نظامی شود»، گفت: «نه، ایران حضور نظامی در عراق نخواهد داشت.»

XS
SM
MD
LG