لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان در تهران مشخص شد


نمایی از مجلس شورای اسلامی
نمایی از مجلس شورای اسلامی

ترکیب هیئت نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان در تهران با عضویت چهار عضو شورای نگهبان و دادستان کل کشور مشخص شده و هیئت‌های نظارت استان‌ها نیز به‌زودی تشکیل خواهد شد.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه سوم شهریور خبرگزاری تسنیم، اعضای این هیئت عبارتند از احمد جنتی، محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک، و ابراهیم رئیسی.

دو تن از اعضای این هیئت، از فقهای شورای نگهبان و دو عضو آن از حقوقدانان این شورا هستند و نفر پنجم نیز ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور است.

دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری قرار است به طور همزمان روز جمعه ۷ اسفند ۹۴ در سراسر ایران برگزار شود، و اگر انتخابات مجلس شورای اسلامی به دو دور بکشد، در اردیبهشت ۱۳۹۵ پی گرفته می‌شود.

در همین حال به گزارش تسنیم، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، هم اعلام کرده‌است که «برای تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات پیش رو، شورایی با عنوان شورای تأیید صلاحیت در نظر گرفته‌ایم که ۸ نفر عضو آن هستند و یک روحانی که مورد پذیرش وزارت اطلاعات است، در رأس آن قرار دارد».

آقای علوی، پیش از این در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که «نقش‌آفرینی» در اعتراضات سال ۸۸ از خطوط قرمز تأیید صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس است؛ وی تصریح کرد که «حضور در تجمعات، هنجارشکنی‌ها، تعرض به نیروهای امنیتی و ایجاد چالش امنیتی برای نظام» از معیارهای رد صلاحیت هستند.

مسئله نظارت بر انتخابات در هفته‌های اخیر با مناقشاتی همراه بوده‌است به گونه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۸ مرداد، ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان، ناظر، و دولت، مجری انتخابات، است و «نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند».

این گفته‌های آقای روحانی اعتراض شماری از اصول‌گرایان و امامان جمعه را به دنبال داشت و در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واکنشی تند، رئیس جمهوری ایران را به تلاش برای «تضعیف» شورای نگهبان متهم کرد.

در همین حال، در واکنش به این سخنان، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، نیز با انتقاد از گفته‌های فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که ورود این نهاد نظامی به عرصه سیاست و انتخابات «به صلاح کشور نیست.»

زمان‌بندی‌ها تا برگزاری انتخابات

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دهمین دوره انتخابات مجلس، زمان ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس دهم ۲۸ آذرماه تا ۴ دی‌ماه سال جاری خواهد بود.

بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه و صلاحیت آنها نیز از ۲۹ آذر ماه ۹۴ تا ۹ دی ماه ۹۴ (ظرف ۵ روز از هر استعلام) انجام می‌شود.

فرصت داوطلبان رد صلاحیت شده برای شکایت نیز از ۱۶ دی ماه ۹۴ تا ۱۹ دی ماه ۹۴ خواهد بود.

فرصت رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط شورای نگهبان ۲۰ بهمن ۹۴ تا ۲۶ بهمن ۹۴ خواهد بود.

همچنین داوطلبان انتخابات مجلس دهم و دوره پنجم خبرگان رهبری می‌توانند از ۲۹ بهمن ۹۴ تا ۵ اسفند ۹۴ تبلیغات انتخاباتی داشته باشند.

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان انتخابات مجلس دهم و طرفداران آنها ۶ اسفند ۹۴ خواهد بود.

XS
SM
MD
LG