لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

هیئت رئیسه مجلس: طرح مقابله با مصوبه سنای آمریکا فعلاً لازم نیست


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید که طرح سه فوریتی برخی نماینده‌های مجلس برای مقابله با مصوبه اخیر سنا درباره برنامه هسته‌ای ایران، فعلاً لازم نیست.

بهروز نعمتی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به جلسه هیئت رئیسه از بحث و بررسی در مورد طرح‌های برخی نمایندگان برای مقابله با مصوبه اخیر سنای آمریکا، گفت که بر اساس جمع‌بندی صورت گرفته فعلاً نیازی به طرح‌های جدید نیست.

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، با اکثریت قاطع به طرحی رای داد که به کنگره این کشور امکان می‌دهد تا ظرف ۳۰ روز هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را رد کند. البته همزمان ۱۵۰ نماینده عضو مجلس نمایندگان آمریکا نیز در نامه‌ای حمایت خود را از مذاکرات اتمی دولت باراک اوباما و هم‌پیمانان آن با ایران اعلام کرده‌اند.

در واکنش به این مصوبه، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، از تهیه یک طرح ۳ فوریتی خبر داد که در صورت تصویب نهایی آن، مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران تا پایان «تهدیدهای» آمریکا و عذرخواهی رسمی این کشور «طی یک بیانیه» متوقف خواهد شد.

موضوع تهدید از زمانی دوباره شروع شد که جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا ۱۰ اردیبهشت حمله به ایران را «ریسکی» خوانده بود که «هنوز امکان دارد» آمریکا انجامش را بپذیرد.

در واکنش به اظهارات وی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به همراه چندین امام جمعه، مقامات ارشد نظامی و نماینده‌های مجلس از مذاکره‌کننده‌های هسته‌ای خواستند که «زیر بار تحقیر و تهدید نروند».

نماینده‌های مجلس قبلاً نیز در اواخر سال گذشته طرحی هفت ماده‌ای ارائه داده بودند که دولت را ملزم خواهد کرد دستاوردهای هسته‌ای را حفظ کند و فوریت آن تصویب شده بود.
نعمتی می‌گوید که هم اکنون این طرح در دست رسیدگی است.

وی گفت که در جلسه روز دوشنبه هیئت رئیسه، طرح‌های برخی نمایندگان برای مقابله با مصوبه سنای آمریکا مورد بحث قرار گرفت و نظر هیئت رئیسه این بود که این موضوع یک موضوع ملی است که هم باید کار کارشناسی در مورد آن انجام شود و هم منافع ملی در نظر گرفته شود و همه مراحل کار پیش‌بینی شود.

وی افزود که بر اساس نظر هیئت رئیسه واکنش مجلس شورای اسلامی به مصوبه سنا باید با تعامل بین همه جریانات سیاسی مجلس، فراکسیون‌ها و در چارچوب سیاست‌های مدنظر آیت الله خامنه‌ای و با در نظر گرفتن مصالح ملی ساماندهی شود.

نعمتی تأکید کرد که هیئت رئیسه مجلس معتقد است که کار در این زمینه باید به صورت همگن، متوازن و با یک حرکت ملی پیش برود و تکرار این طرح در قالب طرح‌های دیگر الزامی ندارد.

پیش از این، باقر حسینی روز یکشنبه از مخالفت «شدید» علی لاریجانی رئیس مجلس ایران نیز با طرح ۳ فوریتی موسوم به توقف مذاکرات اتمی خبر داده بود.

عراقچی: دخالت سنای آمریکا، اجرای توافق را تنها حدود دو ماه به تأخیر می‌اندازد

یک نماینده مجلس، به نقل از عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران اعلام کرد که «دخالت» سنای آمریکا، اجرای توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ را «تنها حدود دو ماه به تأخیر می‌اندازد و اثر دیگری ندارد.»

اشاره او به طرح سنای آمریکا است که قصد دارد به کنگره این کشور امکان دهد تا ظرف ۳۰ روز هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرده و در صورت لزوم، آن را رد کند.

انتظار می‌رود مجلس نمایندگان آمریکا، هفته آینده این طرح را بررسی کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از حضور عباس عراقچی در جلسه روز یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، این کمیسیون خبر داد.

به گفته آقای نقوی حسینی، عباس عراقچی در این جلسه پیش‌بینی کرده‌است که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، رای مثبت احتمالی کنگره آمریکا به مصوبه سنا درباره بازبینی توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ را وتو خواهد کرد.

براساس این گزارش آقای عراقچی گفته‌است: «فرض کنیم کنگره وتوی رئیس جمهور را شکست، چه کسی ضرر می‌کند؟ قطعاً آمریکایی‌ها ضرر می‌کنند.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکایی به این شکل لغو می‌شود که تحریم‌های دولت آمریکا لغو می‌شود. تحریم‌های کنگره توسط دولت متوقف می‌شود. تحریم‌های مالی-اقتصادی اروپا لغو می‌شود و تحریم‌های شورای امنیت هم لغو می‌شود.»

XS
SM
MD
LG