لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

آماده شدن طرح غنی‌سازی ۶۰ درصدی در مجلس، «در صورت ادامه تحریم‌ها»


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

همزمان با ادامه مذاکرات اتمی ایران و آمریکا در ژنو، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران خبر داد که ۲۰۵ نماینده، طرح انجام غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا را آماده کرده‌اند.

محمد حسن آصفری، روز شنبه، ۲۷ دی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا، گفت که اگر به گفته او «زیاده‌خواهی‌ها» و تحریم‌های آمریکا ادامه یابد این طرح به هیات رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: «۲۰۵ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی فوریتی را امضا کرده‌اند که بر اساس آن اگر غربی‌ها بویژه آمریکا دست از زیاده‌خواهی خود بر ندارند و تحریم‌ها را دنبال کند به دولت اجازه داده می‌شود که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در جهت تامین سوخت زیردریایی و کارهایی صنعتی انجام دهد.»

به گفته آقای آصفری، امضاهای این طرح از یک ماه پیش جمع‌آوری شده‌است.

درجه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران از موارد اصلی اختلاف میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۱۵ دی توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم ایران، کنترل بین‌المللی بر تمام تاسیسات هسته‌ای ایران، کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و توقف تاسیسات آب سنگین اراک را چهار شرط پاریس برای حمایت از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ذکر کرده بود.

غنی‌سازی اورانیوم در درجات بالا می‌تواند به ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود اما جمهوری اسلامی تاکید می‌کند چنین تصمیمی ندارد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۵ دی گفته بود که «برخی نمایندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد.»

در دوره جدید کنگره آمریکا، اکثریت در اختیار نمایندگان حزب جمهوری‌خواه است که طرفدار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند. دولت آمریکا اما اعلام کرده که با این تصمیم کنگره مخالف است و با آن همکاری نمی‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ دی گفت که آمریکایی‌ها «پایبندی» خود برای حفظ مسیر مذاکرات «در شرایط فعلی» را نشان داده‌اند.

این گفته‌های خانم افخم درحالی بیان می‌شود که برخی از نمایندگان مجلس در روزهای گذشته و روز شنبه آمریکا و کشورهای غربی را غیرقابل اعتماد دانسته‌اند.

از جمله اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه گفت: «نمی‌توانیم به غرب اعتماد کنیم؛ چرا که تاکنون در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌ها صداقت نشان نداده‌اند.»

وی اضافه کرد: «اگر ۱+۵ بخواهد در رابطه با مذاکرات زیاده‌خواهی کنند، قطعاً دولت را مکلف می‌کنیم تا غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم را ادامه دهد.»

همزمان با این اظهارات نمایندگان مجلس، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، صبح روز شنبه گفت‌وگوهای خود با تیم آمریکایی به ریاست وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، را در ژنو از سر گرفت.

مذاکره‌کنندگان ایرانی از روز پنج‌شنبه گفت‌وگوهای فشرده‌ای را با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی داشتند.

امروز نیز گفت‌وگوها میان تیم‌های ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت و فردا معاونان وزیران خارجه سایر کشورهای ۱+۵ در ژنو به آنها خواهند پیوست و نشست نهایی را برگزار خواهند کرد.

روز چهارشنبه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه نشست با جان کری همتای آمریکایی خود در ژنو داشت.

به گفته خبرگزاری دولتی ایرنا، احتمال دارد که وزیران خارجه ایران و امریکا ظرف هفته‌های آینده بار دیگر با یکدیگر مذاکره کنند.

XS
SM
MD
LG