لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

معاون وزیر بهداشت: مسلم است در ایران تخلف و قاچاق دارو وجود دارد


رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو
رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، روز دوشنبه ۱۳ مرداد در مورد وضعیت دارو در ایران گفت: «آنچه مسلم است این است که در حوزه دارو حتما تخلف، قاچاق، سوءاستفاده و غیره وجود دارد.»

معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به کمبود دارو در ایران افزود: «گفته‌اند از هر جای دنیا دارو را بیاورید و من خودم شنیدم از یکی از همین وزرای قبلی که گفت من دست قاچاقچیان را می‌بوسم اگر کمبودهای دارویی از هر طریقی تامین شود.»

این در حالی است که پیش از این گزارش‌هایی از تقلبی بودن بخشی از داروهای قاچاق‌شده به ایران منتشر شده‌است.

روزنامه شهروند روز هفتم تیرماه از همایشی در تهران گزارش داد که طی آن حیدر محمدی، رئیس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو طی سخنانی «از پشت پرده داروهای تقلبی در ایران» گزارش داد.

حیدر محمدی خبر داده‌است که «پاکستان و کردستان عراق، مرکز تولید و توزیع داروهای تقلبی هستند. کشورهایی که در همسایگی ایران هستند و حجم قابل‌توجهی از این داروها را هم روانه ایران می‌کنند.»

گزارش روزنامه شهروند افزوده‌است که «اوضاع در پاکستان آن‌قدر فاجعه‌بار است که تعداد زیادی از این کارخانه‌ها به‌طور رسمی داروهای تقلبی تولید می‌کنند و به سایر کشورها می‌فرستند.»

دیناروند: این چه قاچاقی است که توزیع رسمی دارد؟

معاون وزیر بهداشت روز دوشنبه در ادامه با ذکر این‌که در ایران «تخلف، سوءاستفاده و رانت‌خواری» وجود دارد گفت که «مطمئناً هنوز با شفافیت و رعایت کامل قانون فاصله داریم، چون اگر قرار بود اینها به طور صد درصد درست می‌شد، این همه قاچاق نباید در کشور اتفاق می‌افتاد. نه تنها در مورد دارو، در مورد هر چیزی.»

معاون وزیر بهداشت در ادامه به گروه‌بندی کالاهای وارداتی از زمان دولت قبل اشاره کرده و گفت که داروهایی که در این طبقه‌بندی در «گروه ۱۰» قرار می‌گیرند «نه با ارز خودش و نه ارز مبادلاتی نمی‌توانست واردات داشته باشد.»

او افزود که «بسیاری از کالاها را در سطح فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌بینیم که از نظر ما گروه ۱۰ هستند ... و این گروه ۱۰ چه جوری وارد کشور شده است؟ قاچاق.»

وی گفت: «این چه قاچاقی است که توزیع رسمی دارد؟ یعنی همه فروشگاه‌ها دارند و تنها در تهران نیست.»

به نوشته مهر، رئیس سازمان غذا و دارو در ارتباط با وجود «مافیای دارو» در درون سازمان غذا و دارو نیز توضیح داد که تخلفی که در این سازمان صورت می‌گیرد، «تخلف در مورد داروهایی است که مجوز دارند و وارد شده‌اند اما ثبت نشده‌اند.»

XS
SM
MD
LG