لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۷

حجم نقدینگی در ایران به ۸۱۶ هزار میلیارد تومان رسید


بانک مرکزی ایران در گزارشی اعلام کرد که حجم نقدینگی در پایان خرداد ماه با ۲۲٫۷ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل، به بیش از ۸۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

براساس گزارش روز یک‌شنبه ۸ شهریور خبرگزاری دولتی ایرنا، حجم نقدینگی نسبت به پایان اسفندماه سال گذشته نیز حدود ۴٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

میزان نقدینگی در ایران تا پایان سال گذشته، با افزایش ۲۲٫۳ درصدی نسبت به سال ۹۲ به بیش از ۷۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده بود.

در همین حال پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی، روز سه‌شنبه ۳ شهریور، خبر داده بود که میزان نقدینگی در تیر ماه با رشد ۲۲٫۷ درصدی در مقایسه با تیر ماه سال گذشته به ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

به گفته آقای قربانی، ۸۱ هزار میلیارد تومان از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش نقدینگی در دولت حسن روحانی مربوط به افزایش «پوشش آماری شش بانک و چهار مؤسسه جدید» است.

بانک مرکزی ایران پیش از این اعلام کرده بود که در سال ۹۲ آمار شش بانک ایران زمین، قرض الحسنه رسالت، خاورمیانه، بین‌المللی کیش، ایران و ونزوئلا و قوامین و همچنین چهار مؤسسه اعتباری صالحین، پیشگامان آتی، کوثر و عسکریه به آمارهای پولی و بانکی کشور اضافه شده و این موضوع باعث تغییر در آمارها از جمله نقدینگی شده‌است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز ۱۶ تیرماه در گزارشی اعلام کرده بود که طی دو سال گذشته، نرخ رشد نقدینگی (بدون در نظر گرفتن اثر ورود آمار موسسات و بانک‌های جدید) به ۲۲٫۶ درصد رسیده که در مقایسه با رشد متوسط سالانه ۲۹٫۴ درصدی نقدینگی در دولت دهم «به مراتب در سطح پایین‌تری قرار دارد».

در همین حال اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، روز ۲۱ مرداد گفته بود که بدون در نظر گرفتن آمار موسسات و بانک‌های جدید، حجم نقدینگی از ابتدای دولت حسن روحانی تا خرداد ماه به طور متوسط، سالیانه حدود ۲۱٫۶ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در دولت سابق، «کاهش رشد نقدینگی در دولت یازدهم کاملاً مشهود است.»

نقدینگی در ایران طی یک دهه گذشته به شدت افزایش یافته‌است. این رقم در آغاز کار دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۴ حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان بود، که نشان می‌دهد از آن زمان تاکنون نقدینگی در ایران بیش از ۱۰ برابر شده‌است.

این موضوع از سوی شماری از کارشناسان اقتصادی به عنوان یکی از علت‌های اصلی نرخ بالای تورم در ایران عنوان شده‌است.

XS
SM
MD
LG