لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

عراقچی: مذاکرات کارشناسی چهارشنبه و پنج‌شنبه در وین برگزار می‌شود


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون وزیر امور خارجه ایران روز یک‌شنبه ۲۷ مهر خبر داد که چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته مذاکرات کارشناسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در شهر وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شود.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که در «مسایل اساسی» هنوز بین طرفین توافق حاصل نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی گفت که چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته نشست کارشناسی ایران و کشورهای گروه ۱+۵ در وین برگزار می‌شود و زمان مذاکرات بعدی نیز به زودی مشخص خواهد شد.

به گفته آقای عراقچی، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و استفان کلمنت، مشاور ارشد نماینده اتحادیه اروپا در گروه ۱+۵ ریاست این نشست دوروزه را برعهده دارند.

وی تصریح کرد: «احتمال دارد در فاصله دو هفته آینده نشست سه‌جانبه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون برگزار شود.»

هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین بعدازظهر پنج‌شنبه ۲۴ مهر پایان یافت.

پس از این مذاکرات، مقامات تهران و واشینگتن اعلام کردند که این مذاکرات دشوار، ولی همراه با پیشرفت بوده‌است.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مبنی بر پیشرفت ۹۵ درصدی مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت: «خیلی به این درصدها اعتقاد ندارم. مهم این است که ما قسمت زیادی از راه را رفته‌ایم و خیلی این درصدها مهم نیستند.»

به گفته آقای عراقچی درعین حال هنوز موضوعات زیادی باقی مانده که درباره آنها توافق حاصل نشده‌است.

وی تصریح کرد: «در بعضی از جزئیات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما در مسایل اساسی هنوز توافق حاصل نشده‌است.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تأسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده بود.

در ماه‌های گذشته پیشنهادهایی از سوی گروه ۱+۵ و آمریکا برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح شده‌است، از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهر به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشت که ایران در حال بررسی طرح پیشنهادی ایالات متحده است که به ایران اجازه می‌دهد بخش بزرگ‌تری از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و در عین حال توانایی تهران را برای ساخت جنگ‌افزار اتمی کاهش دهد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره احتمال تمدید مذاکرات پس از سوم آذر ماه، گفت: «هیچ‌یک از طرف‌های مذاکره‌کننده علاقه‌مند به تمدید مذاکرات نیستند.»

آقای عراقچی ابراز امیدواری کرد که طرفین تا مهلت مقرر یعنی سوم آذر ماه به توافق برسند.

وی در عین حال تصریح کرد: «این فاصله ممکن است به سرعت طی شود یا ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.»

این سخنان آقای عراقچی در حالی بیان می‌شود که وی ۱۸ مهر از احتمال تمدید مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی خبر داده بود.

با این حال محمود جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ۲۴ مهر گفته بود که هیچ‌کدام از طرفین به دنبال تمدید مهلت نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های بلندپایه آمریکایی روز پنجشنبه ۲۴ مهر در همین خصوص گفته‌است که «ما هرگز نمی‌گوییم هرگز. امروز تمرکز ما فقط و فقط روی تاریخ ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) است.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که مهلت تعیین شده «مقدس» نیست و احتمال تمدید آن وجود دارد.

XS
SM
MD
LG