لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

ولایتی: زیر بار قطعنامه شورای امنیت نخواهیم رفت


علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی
علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی

مشاور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره «امکانات دفاعی» و به خصوص موشک‌های ایران را «مردود» خواند و گفت که «جمهوری اسلامی زیر بار آن نرفته و نخواهد رفت.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر ولایتی، چهارشنبه ۷ مرداد، تأکید کرد که این قطعنامه تحت نفوذ کشورهای به گفته او «برتری‌طلب غربی» تصویب شده‌است تا «قدرت دفاعی ایران را تضعیف کند.»

قطعنامه ۲۹ تیر شورای امنیت سازمان ملل که پس از توافق اتمی وین تصویب شده، اجازه تحویل فناوری موشک بالیستیک و سلاح سنگین را به ایران، با تأیید اعضای شورای امنیت، می‌دهد، اما ایالات متحده اعلام کرده‌است که چنین امری را وتو خواهد کرد.

در این قطعنامه همچنین با وجود برچیده شدن تحریم‌های ایران در ازای محدودیت در برنامه اتمی، محدودیت‌ها در زمینه فناوری موشک بالیستیک برای هشت سال و محدودیت سلاح سنگین برای پنج سال باقی خواهد ماند.

با این حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، روز یکشنبه ۴ مرداد، گفته بود که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، دربارهٔ برنامه موشکی ایران از عبارتی استفاده شده که «یک الزام قطعی و حقوقی» نیست.

به گفته آقای عراقچی در این قطعنامه از ایران خواسته شده که به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی دست نزند در حالیکه به گفته مقام‌های ایرانی موشک‌های جمهوری اسلامی «هیچ‌کدام» برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و «به طور کامل خارج از صلاحیت قطعنامه جدید شورای امنیت هستند.»

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، نیز پیش از این گفته بود که مواردی از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت «هیچ‌گاه مورد پذیرش نخواهد بود» و «اعتبار ندارد».

«رفع عملی تحریم‌ها شش ماه طول می‌کشد»

روز چهارشنبه همچنین مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره اتمی ایران، گفت که اگر توافق نهایی با گروه ۱+۵ در «موعد مقرر امضاء شود» با احتساب زمان لازم برای اجرای برخی اقدامات، از امروز چهار تا شش ماه زمان برای «رفع عملی تحریم‌ها» نیاز است.

وی با بیان اینکه قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه خواهد بود، افزود: «نقشه راهی تهیه کرده‌ایم که پس از ده سال پرونده ایران در شورای امنیت بسته خواهد شد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز پیش از این گفته بود که نظارت شورای امنیت بر پرونده هسته‌ای ایران «در پایان ۱۰ سال، خاتمه پیدا خواهد کرد».

وی تأکید کرده بود که قطعنامه جدید شورای امنیت «هیچ سازوکار تنبیهی ندارد» و تحریم‌های سازمان ملل نیز بر اساس این قطعنامه «برنمی‌گردد.»

اما این گفته آقای ظریف در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اجازه می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل، در صورت نقض تعهدات توافق نهایی از سوی ایران طی ۱۰ سال پیش رو، به حالت قبلی خود برگردد.

XS
SM
MD
LG