لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

ظریف: گام‌های خوبی برای دستیابی به توافق اتمی برداشته شده‌ است


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۲۶ آذر، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های غربی گفت: «گام‌های خوبی برای دستیابی به توافق برداشته شده‌ است و انشاءالله گام‌های بعدی برداشته خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظریف که در نشست خبری مشترک با مولود چاوش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در تهران سخن می‌گفت درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و ۱+۵ افزود که «مذاکرات در فضای مناسبی دنبال شده‌ است».

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «در کنار مذاکرات رسمی که امروز شروع می‌شود مذاکرات دوجانبه با کشورهای مختلف نیز داشته‌ایم. شب گذشته با فرانسه دیدار کرده و صبح امروز نیز با روسیه و چین مذاکره کرده‌ایم.»

آقای ظریف در پاسخ به پرسش درباره مذاکره ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات ۱+۵ در ژنو گفت: «مذاکرات ما با آمریکا نیست، بلکه مذاکرات ما و ۱+۵ است» و افزود که «مذاکرات ما با آمریکا قسمتی از مذاکرات با ۱+۵ است».

مهلت مذاکرات ایران و ۱+۵، سه هفته پیش یعنی در روز سوم آذر گذشته به پایان رسید، اما طرف‌ها برای به نتیجه رسیدن، هفت ماه دیگر به این مذاکرات فرصت دادند.

در همین حال، به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، نخستین نشست از دور جدید مذاکرات، روز چهارشنبه ۲۶ آذر در ژنو سوئیس آغاز شده‌ است.

این نشست، در سطح معاونان وزیران امور خارجه قرار است در این روز در دو نوبت صبح و عصر تشکیل شود.

همچنین پیش از برگزاری این نشست، دیدارهای دوجانبه ایران و دیگر اعضای گروه ۱+۵ برگزار شد و هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شامگاه سه‌شنبه با نماینده هیئت فرانسه در ژنو دیدار کرد.

عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، که روز دوشنبه نیز در ژنو مذاکراتی انجام داده‌ درباره فضای مذاکرات به واحد مرکزی خبر گفت: «فضای مذاکرات خوب و با احترام است، اما قضاوت درباره نتایج زود است.»

«همسایگان مدل ترکیه را دنبال کنند»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ظریف روز چهارشنبه در نشست خبری یادشده از موضع ترکیه نسبت به برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد.

وی همچنین گفت: «من فکر می‌کنم اگر بقیه همسایگان مدل ترکیه را دنبال کنند و بدانند که راه حل هسته‌ای به نفع همه کشورهای منطقه است و به ضرر هیچ‌کس نیست و کمک کنند که مذاکرات ایران و ۱+۵ به نتیجه دست یابد می‌تواند منافع همگان را تامین کند.»

این نظر وی در حالی بیان می‌شود که کشورهای عرب خلیج فارس همواره نسبت به ادامه برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

این کشورها و همچنین قدرت‌های غربی نگران وجود ابعاد نظامی در برنامه یادشده هستند، اما ایران همواره اعلام کرده که برنامه هسته‌ای خود را صرفاً برای مقاصد صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.

XS
SM
MD
LG