لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

نیویورک تایمز: پیشنهاد ظریف برای توقف موقت توسعه غنی‌سازی ایران


روزنامه «نیویورک تایمز» روز دوشنبه خبر داد که محمدجواد ظریف ضمن گفت‌وگوها گفته‌است که ایران ممکن است توقف توسعه برنامه غنی‌سازی خود به مدت سه تا هفت سال را بپذیرد.

به نوشته این گزارش، وی گفته‌است که در چنین حالتی، جامعه جهانی باید با ایران همانند دیگر کشورهای دارای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز رفتار کند.

در همین حال به گزارش «نیویورک تایمز»، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که خواسته آنها توقف گسترش برنامه غنی‌سازی در ایران در مدتی بیش از ۱۰ سال است.

مسئله غنی‌سازی اورانیوم در موضوع رفع نگرانی از احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران نقشی اساسی بازی می‌کند و تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ در وین هم‌اینک سعی دارند برای رفع این نگرانی‌ها، تا بیستم ژوئیه به توافقی نهایی برسند.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود گفت: «تبادل نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم.»

وزیر امور خارجه ایران گفت: «تلاش ما پایان دادن به بن‌بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده‌است و تلاش می‌کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم.»

بنا به گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، در حالی که پیش از این سخن از برگزاری نشست‌های وین ۶ در پشت درهای بسته و تعامل کم با رسانه‌ها بود، اما تیم ایران در چند روز اخیر جزئیات مختلفی را درخصوص روند این مذاکرات و پیشنهادات در اختیار خبرنگاران غربی قرار داده‌است.

در باره جزئیات بیشتر روند مذاکرات هسته‌ای وین، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، قرار است روز سه‌شنبه نشستی خبری برگزار کند.

XS
SM
MD
LG