لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

اوپک: کاهش ۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه


سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که جمعه ۱۷ مردادماه منتشر کرده‌است، می‌گوید که تولید نفت ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه پیش از آن ۹ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز کاهش یافته‌است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی اوپک منتشر شده‌است، تولید نفت ایران در ماه گذشته به دو میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه رسیده‌است، البته این رقم نسبت به سه‌ماهه آخر ۲۰۱۳ روزانه تا ۸۶ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

ایران و شش قدرت جهانی در اواخر سال گذشته به توافق شش‌ماهه هسته‌ای دست یافتند که از ۲۰ ژانویه به اجرا گذاشته شد و ماه گذشته میلادی دوباره تمدید شد. بر اساس این توافق، آمریکا فشار بر مشتریان ایران برای کاهش هرچه بیشتر واردات نفت از این کشور را متوقف کرد، همچنین برخی تحریم‌های غیرمستقیم نفتی علیه ایران مانند بیمه نفتکش‌ها متوقف شد.

بر اساس گزارشی که اداره اطلاعات انرژی آمریکا ۲۸ ژوئیه، حدود دو هفته پیش، منتشر کرد، تولید نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی ایران در چهارماه اول ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل روزانه ۱۳۱ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. ایران طی این مدت روزانه ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۰۰ هزار بشکه مایعات گازی و کمی بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌است.

بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نیز، صادرات نفت خام ایران طی شش ماه اول ۲۰۱۴ نسبت به قبل آن، حدود ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته‌است.

ایران در سال گذشته میلادی روزانه حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت.

گزارش اوپک می‌گوید که قیمت نفت سنگین ایران در ماه گذشته حدود ۱ دلار و ۲۴ سنت نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته‌است.

این گزارش همچنین می‌گوید که تولید نفت لیبی که بخاطر ناآرامی‌ها از ۱٫۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۲ به ۲۳۰ هزار بشکه در ماه ژوئن رسیده بود، دوباره بیش از ۲۰۶ هزار بشکه در روز افزایش یافته‌است.

بر اساس ارزیابی کارشناسان اوپک، مجموعا ۱۲ عضو این سازمان در ماه ژوئیه ۲۹ میلیون و ۹۰۷ هزار بشکه تولید نفت داشته‌اند که نسبت به ماه قبل آن روزانه ۱۷۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش به اقتصاد روسیه و تاثیر تحریم‌های غرب به آن اشاره کرده و می‌گوید که علاوه بر پیش‌بینی رشد اقتصادی نیم درصدی روسیه در سال جاری، نرخ تورم در این کشور از ۶٫۵ درصد در ژوئیه ۲۰۱۳ به ۷٫۵ درصد در ژوئیه سال جاری افزایش یافته‌است.

همچنین ارزش برابری روبل روسیه (واحد پول ملی) نسبت به دلار طی یک سال گذشته بیش از ۶ درصد کاهش یافته‌است.

همچنین تولید نفت روسیه در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل آن روزانه ۱۶۰ هزار بشکه کاهش یافته‌است.

آمریکا و اتحادیه اروپا، روسیه را به دامن زدن به بحران اوکراین متهم کرده و تحریم‌های مالی علیه این کشور وضع کرده‌اند. دامنه تحریم‌ها اخیرا به حوزه انرژی روسیه نیز کشیده شده‌است.

این سازمان رشد تقاضای جهانی نفت را در گزارش جدید خود تا ۳۰ هزار بشکه در روز تعدیل کرده و می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ رشد تقاضای جهانی نفت تنها ۱٫۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود، در حالی که انتظار می‌رود رشد تولید نفت کشورهای غیر اوپک ۱٫۵ میلیون بشکه در روز باشد. با این حساب، نیاز به نفت اوپک در سال جاری ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد بود که ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از تولید کنونی اعضای اوپک است.

XS
SM
MD
LG