لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

«رکورد» تازه در ظرفیت بارگیری صادرات نفت ایران


مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران از ثبت «رکورد» ظرفیت بارگیری صادرات هفت میلیون بشکه نفت ایران در یک روز، خبر داد و گفت که این «رکورد» پیش از این، ۶ میلیون بشکه بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز موسوی، روز یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت، گفت: «در طول چند هفته گذشته هشت پهلوگاه در پایانه نفتی خارگ به طور همزمان درگیر شدند و پس از ۱۰ سال امکان صادرات هفت میلیون بشکه در یک روز فراهم شد.»

به گفته آقای موسوی، این میزان صادرات در سقف سهمیه تعیین شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) انجام شده‌است.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز خبر داده بود که صادرات نفت ایران در ماه آوریل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که عمده دلیل آن افزایش صادرات این محصول به هند و ژاپن بوده‌است.

در همین حال پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان تلویزیون دولتی ایران، روز یک‌شنبه خبر داد که واردات نفت خام هند از ایران در ماه آوریل، نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته‌است.

به گفته این شبکه، در این ماه هشت نفت‌کش در مجموع به طور متوسط روزانه ۳۱۶ هزار بشکه نفت ایران را به هند انتقال داده‌اند.

این در حالی است که هند آوریل سال گذشته، روزانه حدود ۲۲۵ هزار بشکه نفت، از ایران وارد کرده بود.

ایران پیش از تحریم‌های غرب در سال ۲۰۱۲، روزانه دو و نیم میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما این رقم در سال ۲۰۱۳ به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

آمریکا از مشتریان ایران خواسته بود که واردات نفت ایران را به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش ندهند اما بعد از توافق موقت هسته‌ای در پاییز سال ۲۰۱۳، این فشارها متوقف شد.

در همین حال محسن قمصری، مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، روز چهارشنبه ۹ اردیبهشت، و همزمان با سفر وزیر انرژی آفریقای جنوبی به تهران از مذاکره با این کشور برای فروش فرآورده نفتی، گاز و نفت خام خبر داده بود.

آقای قمصری درعین حال گفت: «آفریقای جنوبی خواستار دریافت نفت برای پالایشگاه اینجین است اما بندر این کشور در اختیار شل بوده و آن‌ها نمی‌توانند نفت را به آنجا ببرند.»

خبرگزاری مهر براساس «گزارش‌های نیمه‌رسمی» اعلام کرده‌است که آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ میلادی، با واردات روزانه حدود ۹۸ هزار بشکه، نهمین مشتری نفت ایران بوده‌است.

XS
SM
MD
LG