لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

زنگنه: درها برای شرکت‌های آمریکایی باز است


بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران

وزیر نفت ایران می‌گوید که شرکت‌های آمریکایی از طرف دولت خودشان چراغ سبز دریافت نکرده‌اند، اما (از طرف ایران) درها برای شرکت‌های آمریکایی باز است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیژن نامدار زنگنه روز دوشنبه ۲۷ مهر در حاشیه همایش راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «رهبر معظم انقلاب اعلام کرده در زمینه اقتصادی با آمریکایی‌ها کار نخواهد شد» گفت که «برداشتی که شده درست نیست و ما برای شرکت‌های آمریکایی اگر مایل به کار در صنعت نفت ایران باشند مشکلی نداریم».

علی خامنه‌ای رهبر ایران ۱۵ مهرماه با هشدار دوباره درباره ممنوعیت مذاکره با آمریکا گفت که «مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است».

وی گفت که «البته مسئولان گوناگون از جمله سپاه جلوی نفوذ امنیتی را با کمال قدرت می‌گیرند و چشمان بینای مسئولان اقتصادی باید در مقابل نفوذ اقتصادی باز باشد».

البته هنوز شرکت‌های نفتی آمریکایی بخاطر قانونی که در سال ۱۹۹۵ تصویب شد، حق سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند.

وزیر نفت ایران در مردادماه نیز با ذکر این‌که «برای همکاری با آمریکایی‌ها محدودیتی نداریم» تأکید کرده‌بود که ایران برای همکاری با شرکت‌های نفتی خارجی هیچ محدودیتی برای هیچ کشوری از جمله آمریکا قائل نیست.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در گام اجرایی مهمی در راستای اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای، یکشنبه ۲۶ مهر به دولت خود دستور داد تا تحریم‌ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته‌ای لغو کند.

هشدار به شرکت‌های خارجی: سراغ افراد فاسد نروید

زنگنه همچنین به شرکت‌های خارجی هشدار داد که برای وارد شدن به ایران دنبال دلال و لابی نباشند.

وی افزود که «تحریم شرایطی داشت که تمام شد و در دوران پساتحریم، معاملات دولتی باید با شفافیت انجام شود. ما از انگل‌های فاسدی که می‌خواهند همچنان خون مملکت را در این شرایط در شیشه کنند بیزار و متنفریم و در حال مبارزه بی‌امان با فساد هستیم.»

وزیر نفت ایران ادامه داد: «این افراد فاسد به شما می‌گویند تا شما حق حساب (درصد) ندهید کارتان راه نمی‌افتد، اما همین‌جا اعلام می‌کنم دسترسی به خودم و مدیران نفتی را بسیار سهل‌تر می‌کنم تا اگر مشکلی دارید بتوانید به راحتی در میان بگذارید و از شما می‌خواهم به سمت افراد فاسد نروید».

اظهارات زنگنه در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته رسانه‌های ایران از محکومیت تعدادی از مقامات سابق ایران در پرونده کرسنت خبر دادند.

خبرگزاری فارس طی گزارشی که ۲۲ مهرماه منتشر کرد، خبر داد که «شعبه ۸۰ دادگاه کیفری استان تهران مستقر در مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی با توجه به گزارش‌های مستقل ۳ نهاد اصل نظارتی کشور وابسته به قوای سه‌گانه و بازداشت و بازجویی از اعضای وقت هیئت مدیره شرکت ملی نفت دربارهٔ قرارداد کرسنت، متهمان این پرونده از جمله ۶ عضو هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت را به اتهام تبانی محکوم اعلام کرد».

بر اساس حکمی که برای متهمین این پرونده در ابتدای سال ۹۱ صادر شد هر یک از اعضای هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت به پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از حبس تعزیری و دو تن از آنها نیز به یک سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند. این قرارداد با امارات امضا شده بود که دربارهٔ فروش روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان به این کشور بود.

زنگنه گفت که «این افراد فاسد در دوران تحریم تخصص‌شان بیشتر شده و تعدادشان بسیار بالاتر رفته‌است».

وزیر نفت افزود: «ما از شما می‌خواهیم که مستقیم با خود ما کار کنید زیرا کار فاسد باعث بی اعتباری شما می‌شود و گرفتاری کیفری پیدا خواهید کرد.»

شرکت توتال فرانسه نیز به اتهام دادن رشوه به ایران برای تصاحب چندین پروژه نفت و گاز، در سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۳۲۰ میلیون یورو از طرف آمریکا جریمه شد.

همچنین پرونده اختلاس در فروش نفت ایران توسط بابک زنجانی نیز در جریان است.

وزیر نفت ایران در ادامه گفت که تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اتحادیه اروپا براساس توافق برجام لغو شده‌است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده لغو تحریم‌ها حالت اجرایی به خود بگیرد.

این مقام مسئول همچنین گفت که ماه آینده به طور رسمی از قراردادها و فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران در کنفرانسی در تهران رونمایی خواهد شد.

ایران می‌گوید که نوع جدیدی از قرارداد نفتی را طراحی کرده‌است که جذاب‌تر از قراردادهای قبلی نوع بیع متقابل است. ایران در نظر دارد با این نوع قرارداد که هنوز جزئیات آن منتشر نشده‌است، ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز خود جذب کند.

زنگنه گفت که مهمترین اولویت در انتقال دانش و فناوری، ارتقاء و افزایش ضریب بازیافت در مخازن هیدروکربوری کشور است.

XS
SM
MD
LG