لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

واکنش ایران به سخنان اردوغان: «تحت تأثیر جو و فضای هیجانی خاص»


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، به سخنان چند روز پیش رئیس جمهور ترکیه در انتقاد از اقدامات ایران در سوریه و عراق واکنشی محتاطانه نشان داده و آن را «تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاص» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با اشاره به سخنان رئیس جمهور ترکیه در بحرین در خصوص نقش ایران در عراق اظهار داشت: «به نظر می‌رسد اظهارات آقای اردوغان تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاصی صورت پذیرفته باشد؛ چرا که در میان سران کشورهای منطقه، جناب اردوغان بیش از هر کسی به نقش سازنده و ثبات‌آفرین جمهوری اسلامی ایران در منطقه به ویژه در عراق آگاه است.»

به گزارش وب‌سایت خبری «هابرتورک» (خبرترک) و خبرگزاری تسنیم، رجب طیب اردوغان که به کشورهای منطقه خلیج فارس سفر کرده روز یک‌شنبه طی یک سخنرانی در مؤسسه صلح بین‌المللی بحرین با اشاره به بحران‌های سوریه و عراق گفت: «اما بدانید که کسانی هم تجزیه سوریه و هم تجزیه عراق را می‌خواهند. افرادی هستند که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند.»

وی در ادامه با بیان این که در عراق «همزمان، هم مجادله مذهبی و هم مجادله قومی وجود دارد»، گفت که «در آنجا نیز ملی‌گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملی‌گرایی فارس، تجزیه‌طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه واکنش خود به این اظهارات آقای اردوغان گفت که «نقش‌آفرینی مثبت جمهوری اسلامی ایران در عراق بر اساس درخواست دولت قانونی این کشور در جهت مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی صورت می‌پذیرد؛ گروه‌هایی که دامنه شرارت‌شان بارها به قلب ترکیه نیز کشیده شده است.»

بهرام قاسمی خطاب به مقامات ترکیه گفت: «ثبات و امنیت، اولویت اصلی جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و این مهم جز با درک صحیح شرایط و بازشناسی کنشگران ثبات‌ساز از بازیگران هرج و مرج طلب و حامی تروریست‌ها میسر نخواهد شد.»

آقای قاسمی در پایان اظهار داشت: «آن چه مایه نگرانی و تداوم بی‌ثباتی در منطقه است، حمایت آشکار و نهان از گروه‌های تروریستی و نگاه و استفاده ابزاری از آنها و عدم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای همسایه است که بر پیچیدگی شرایط منطقه خواهد افزود.»

رجب طیب اردوغان بارها خواستار برکناری حکومت مورد حمایت ایران در سوریه شده است و با انتقاد از سیاست‌های ایران در منطقه، خواستار نزدیکی ترکیه به رقیب اصلی ایران در منطقه یعنی عربستان سعودی شده است.

رئیس‌ جمهور ترکیه که پس از بحرین از روز سه‌شنبه راهی عربستان شده روز چهارشنبه نیز در گفت‌وگو با شبکه العربیه تأکید کرد که کشورش برای «برقراری ثبات در منطقه» به حمایت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان نیاز دارد.

آقای اردوغان پیش از این، روز ششم فروردین سال گذشته نیز با متهم کردن ایران به «تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه» گفته بود که تلاش‌های ایران، آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده است.

در پی پیچیده شدن صحنه رقابت‌ها در سوریه، نظامیان ترک و شورشیان مورد حمایت آنکارا عملیاتی را موسوم به «سپر فرات» در شمال سوریه آغاز کرده‌اند و هم‌اینک با نزدیک شدن به شهر الباب از برنامه خود برای همکاری در نبرد علیه حکومت اسلامی (داعش) در مرکز اصلی داعش یعنی شهر رقه خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG