لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

وزارت خارجه: سند اتحادیه اروپا کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشر نمی‌کند


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه، ۱۷ مهر، به تصویب سند راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران واکنش نشان داده و گفت که «این‌گونه موضع‌گیری‌ها سؤال‌برانگیز و غیرسازنده است و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند».

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، با اشاره به این سند راهبردی افزود که «در متن این مصوبه مواردی به‌خصوص در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد.»

کمیته امور خارجی پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه، ۱۵ مهر، پیش‌نویس سندی را تصویب کرد تحت عنوان «نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام».

پیش‌نویس این سند با ۳۷ رأی موافق و ۱۵ رأی مخالف، به تصویب رسید و این سند قرار است در جلسه آینده پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود.

در این سند نسبت به این واقعیت که سرانه اعدام در ایران بالاترین در جهان است ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده تا به تعهدات خود بر پایه میثاق‌های جهانی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان احترام بگذارد.

در عین حال، در بخشی از این سند آمده‌ است که «میراث انقلابی ایران و قانون اساسی آن به عنوان یک دولت اسلامی نباید به عنوان مانعی بر سر راه یافتن زمینه‌های مشترک در خصوص دموکراسی و حقوق بشر قلمداد شود.»

پیش‌نویس این سند را ریچارد هوویت، از اعضای شاخه قانون‌گذاری اتحادیه اروپا از حزب کارگر انگلیس و متحد نزدیک جرمی کوربین رئیس این حزب، تهیه کرده‌ است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه در ادامه واکنش خود به این سند گفت: «هرچند نکات مثبت و امیدوارکننده‌ای در این قطعنامه وجود دارد که می‌تواند به گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمک کند و افق جدیدی را در روابط فیمابین بگشاید، اما در متن این مصوبه مواردی به‌خصوص در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران وجود دارد که با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد و بخشی از آن متأثر از تبلیغات سوء محافل ضد جمهوری اسلامی ایران است.»

وی افزود: «در حالی که قرار است در آینده نزدیک گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اتحادیه اروپایی برگزار شود، این گونه موضع‌گیری‌ها، سؤال‌برانگیز و غیرسازنده می‌باشد و هیچ کمکی به ارتقای گفتمان حقوق بشری نمی‌کند و به شائبه دخالت در امور داخلی کشورمان دامن می‌زند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین خبر داد که هنوز زمانی برای گفت‌وگوهای حقوق بشری میان ایران و اروپا تعیین نشده‌ است.

به تازگی بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در گزارش اخیر خود، با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران گفته‌ بود که بیشتر این اعدام‌ها به دنبال دادگاه‌هایی خیلی کوتاه انجام می‌شود که با معیارهای بین‌المللی همخوانی ندارد.

بهرام قاسمی روز چهاردهم مهرماه به این گزارش نیز واکنش نشان داده و گفته‌ بود که این گزارش «ناعادلانه»، «فاقد اعتبار» و دارای «ایرادات مبنایی» است.

XS
SM
MD
LG