لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

وزارت خارجه ایران: آماده تغییر فضای فعلی با عربستان هستیم


حسین جابر انصاری، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران
حسین جابر انصاری، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران

وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۲۳ آذر اعلام آمادگی کرد که «اگر دولت عربستان اراده قطعی داشته باشد» ایران نیز آماده است تا «زمینه‌های تغییر فضای فعلی» بین دو کشور فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین جابر انصاری، این مطلب را روز دوشنبه در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بیان کرد.

وی در این باره گفت که «عربستان یکی از همسایگان بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. به نظر می‌رسد ظرفیت‌های مهمی برای تغییر فضای موجود است و اگر دولت عربستان اراده قطعی داشته باشد زمینه‌های تغییر فضای فعلی فراهم خواهد شد.»

او هم‌چنین افزود که «سفیر جدید عربستان معرفی شده‌است و روند قانونی خود را در ایران طی می‌کند که اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی دربارهٔ مصاحبه حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه دربارهٔ آغاز گفت‌وگوهای ایران و عربستان در خصوص مسایل ملی و منطقه‌ای گفت: «سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران بر اساس گفت‌وگو با همسایگان بنا نهاده شده‌است و این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد.»

حسن قشقاوی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه العالم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، خبر داد که سفیر جدید عربستان در تهران معرفی شده و «روند کارش» در ایران در حال بررسی است.

عبدالرحمان بن‌غرمان شهری، سفیر سابق عربستان در ایران، تنها چند ماه پس از آغاز کار خود به ریاض فراخوانده شد و از آن تاریخ سفارت عربستان در تهران در سطح کاردار اداره می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، دلیل برکناری سفیر عربستان را به نقل از «شنیده‌ها»، بوسیدن پیشانی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در دیدار با آقای هاشمی ذکر کرده بود.

ایران و عربستان در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را تجربه کرده‌اند و دو کشور به‌ویژه در مسائل منطقه‌ای نظیر وضعیت سوریه، بحرین و یمن در تقابل قرار گرفته‌اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان روز نوزدهم آذر گفت عربستان سعودی خواهان روابط بهتری با حکومت ایران است ولی افزود که سیاست‌های ایران باعث تیره شدن روابط دو کشور شده است.

وزیر خارجه عربستان که در پایان اجلاس دو روزه رهبران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ریاض سخن می‌گفت این‌گونه تأکید کرد که «ایران در اکثر مشکلات منطقه‌ای نقش منفی دارد».

XS
SM
MD
LG