لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۵

فیروزآبادی: آمادگی داریم به عراق سلاح بفرستیم


حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران
حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تائید حضور برخی از فرماندهان نظامی ایران در عراق برای «کار مستشاری» گفت: «ما آمادگی داریم در صورت درخواست دولت عراق و از طریق قانونی سلاح و دیگر تجهیزات را نیز به این کشور ارسال کنیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فیروزآبادی روز شنبه ۱ آذر، گفت: «از زمان حمله داعش به موصل مرجعیت عراق در برابر آن موضع گرفت و همین نظر مرجعیت باعث شد که مردم عراق برای ورود به ارتش، هجوم ببرند و با این وجود دیگر نیازی به کمک نظامی هیچ کشوری برای دفاع از خاک خود ندارند.»

وی در عین حال اضافه کرد: «اما به دلیل آنکه امنیت کشور ما و عراق یکی است و ما نمی‌توانستیم نسبت به ستمی که به آنها می‌رفت بی‌تفاوت باشیم.»

به گفته آقای فیروزآبادی، «افراد با تجربه و کاردان» و برخی فرماندهان نظامی «شجاع» ایران برای «کار مستشاری» در کنار فرماندهان عراقی حضور پیدا کرده و به آنها کمک می‌کنند.

وی با اشاره به کمک‌های ایران به اقلیم کردستان عراق با هماهنگی دولت مرکزی این کشور، افزود: «این کمک‌های ایران باعث به وجود آمدن وحدت در بین نیروهای عراقی شد.»

در ماه‌های گذشته خبرهای مختلفی از حضور نیروهای نظامی ایران و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در عراق منتشر شده‌است.

مقامات وزارت خارجه جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را تکذیب و در عین حال برخی از فرماندهان سپاه حضور آقای سلیمانی در عراق را تائید کرده‌اند.

یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، ۲۰ مهر در مصاحبه‌ای با شبکه العالم درباره عکسی که اخیراً از قاسم سلیمانی در کنار تعدادی از نیروهای پیشمرگ کرد در شمال عراق منتشر شده گفت که «سردار سلیمانی در خط مقدم جبهه حضور دارد.»

پیش از این علی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، نیز تایید کرده بود که در جریان نبرد علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» در عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، حضور داشته‌است.

براساس گزارش‌ها حیدر العبادی، نخست‌وزیر جدید عراق، در سفر خود به تهران در روزهای پایانی مهر ماه با مقام‌های ایران درباره تحولات عراق بویژه پیشروی‌های گروه داعش گفت‌وگو کرده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با آقای العبادی گفته بود که تهران از هر کمکی به دولت عراق که توانایی آن را داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

در روزهای گذشته ستیزه‌جویان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش در عراق در حساب‌های کاربری این گروه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که یک پهپاد متعلق به ایران را فرود آورده و به غنیمت گرفته‌اند. در این صفحات عکس‌هایی از پهپاد مورد ادعای داعش نیز منتشر شده‌است.

XS
SM
MD
LG