لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

پرداخت ۵۵۰ میلیون دلار به ایران به عنوان آخرین قسط توافق‌نامه ژنو


پیش از این سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار در هفت قسط به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده‌است
پیش از این سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار در هفت قسط به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده‌است

خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که روز دوشنبه سی‌ام تیر، مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار برای پرداخت آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش‌ماهه اول توافق‌نامه ژنو، به حساب بانک مرکزی ایران واریز می‌شود.

بنا بر این گزارش، رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز یک‌شنبه گفت: «بعد از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تایید اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو توسط ایران آخرین قسط از هشت قسط مربوط به شش‌ماهه اول گام اول توافقنامه ژنو واریز می‌شود.»

پیش از این سه میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار در هفت قسط به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده‌است.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود با اشاره به تجربه تاخیرهای قبلی اشاره کرد که «نباید انتظار دریافت این قسط ۵۵۰ میلیون دلاری را در همین روز داشت.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۹ تیر ماه در گزارش ماهانه‌اش تایید کرده که ایران به تعهداتش مطابق توافق هسته‌ای شش‌ماهه عمل کرده‌است.

ایران بر اساس توافق‌نامه موقت سوم آذر سال گذشته میان نمایندگان تهران و شش قدرت جهانی در ژنو، متعهد شد تا ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی خود را اکسید و تا سطح پنج درصد رقیق کند.

بر اساس این توافق‌نامه ۱+۵ نیز متعهد شده بود تا از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد و از جمله مبلغ ۴٫۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به تدریج و در هشت نوبت در اختیار ایران قرار دهند.

به گزارش ایرنا قسط ششم و هفتم دارایی‌های بلوکه شده ایران از طریق کشور هند در اختیار ایران قرار گرفته بود اما هنوز مشخص نیست که قسط هشتم از چه منبعی قرار است پرداخت شود.

مقامات بانک مرکزی ایران اعلام کرده‌اند از این وجوه برای واردات کالاهای اساسی و کالاهایی که اجازه واردات آن را دارند، استفاده شده‌است.

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ۲۸ تیرماه خبر داده بود که بر اساس توافق اخیر در وین قرار است در چهار ماه آینده دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر در شش قسط به حساب ایران واریز شود.

به گفته وی این مبلغ در چهار قسط هرکدام به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار و دو قسط هر یک به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار و از دهم مرداد به فاصله هر سه هفته، به ایران پرداخت خواهد شد.

به گفته آقای عراقچی ایران اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد خود را که قبلا در شش ماه اول توافق ژنو به اکسید تبدیل کرده بود، به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بامداد شنبه، ۲۸ تیر ماه، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای چهار ماه دیگر تمدید شد.

XS
SM
MD
LG