لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

«ارسال صد هزار تن گندم روسیه به ایران»


خبرگزاری ریانوستی روسیه گزارش داده‌است که ۱۰۰ هزار تن گندم این کشور به ایران ارسال شده‌ است.

این گزارش دوشنبه ۱۸ خرداد ماه خبر آغاز تحویل گندم روسیه به ایران را با استناد به یک مقام «نهاد امنیت غذایی روسیه» منتشر کرده‌است.

برخی رسانه ها گمانه زنی کردند که ۱۰۰ هزار تن گندم روسیه در قالب تهاتر نفت ایران با کالاهای روسی به ایران ارسال شده‌است. این در حالی است که آلکساندر نواک، وزير انرژی روسيه در گفتگو با خبرنگاران تاکيد کرد که روسيه برنامه ای برای واردات و يا سواپ نفت ايران ندارد.

ریانوستی می‌نویسد که مقامات روسیه ماه آوریل گفته بودند که در حال ارسال محموله‌های گندم، تجهیزات و مواد ساختمانی به ایران در ازای دریافت نفت این کشور هستند.

در همین زمینه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود که عملیات معاوضه نفت ایران با کالاهای روسی از هفته جاری آغاز خواهد شد.

بر پایه توافق ایران و روسیه که از دو سال پیش مذاکرات پیرامون آن آغاز شده‌است، دولت جمهوری اسلامی در قالب یک برنامه پنج ساله، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه خواهد فرستاد و در ازای آن کالا و تجهیزات دریافت خواهد کرد.

آنگونه که مقامات دو کشور گفته‌اند، کالاهای روسی بیشتر شامل مواد ساختمانی، گندم و فولاد خواهد بود.

ایران یکی از بزرگترین واردکننده‌های گندم و فولاد است، روسیه نیز یکی از بزرگترین صادرکننده‌های این کالاها است.

بر اساس گزارش گمرک ایران، این کشور در سال گذشته خورشیدی نزدیک به ۷ میلیون تن واردات گندم خوراکی داشته‌است که ارزش آن حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده‌است. واردات گندم ایران در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۵۷ درصد رشد داشته‌است.

ایران در سال گذشته، همچنین ۱ میلیون و ۲۷۵ هزار تن محصولات فولادی و آهنی وارد کرده‌است که ارزش آن ۷۵۷ میلیون دلار برآورد می‌شود. واردات محصولات فولاد ایران در سال گذشته بیش از ۳۵ درصد رشد داشته‌است. این کشور همچنین طی سال گذشته بیش از ۴٫۳ میلیون تن فلز چدن، آهن و فولاد به ارزش بیش از ۳٫۳ میلیارد دلار داشته‌است.

رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد فروردین ماه سال جاری اعلام کرد که «در سال ۹۳ درکل ۱۷ میلیون تن فولاد تولید شد که نسبت به سال قبل آن ۱۰ درصد افزایش داشته‌است و سهمیه صادرات ۱۳ درصد از کل تولید و حجم واردات حدود ۵٫۹ میلیون تن بوده‌است». وی مصرف فولاد ایران در سال گذشته را بیست میلیون تن عنوان کرد و گفت که سال قبل آن این رقم ۲۵ میلیون تن بود».

ارزش صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه با قیمت‌های کنونی نفت، به حدود ۱۱ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اما معلوم نیست که ایران چگونه خواهد توانست به این میزان واردات از روسیه انجام دهد.

بر اساس آمار گمرکی، روسیه طی سال گذشته کمتر از ۵۷۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته‌است که نسبت به سال قبل آن بیش از ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از طرفی طی سال ۹۳ ارزش صادرات غیرنفتی ایران به روسیه نیز کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بوده‌است.

البته ایران و روسیه اخیراً قراردادهایی برای احداث دو نیروگاه جدید اتمی امضاء کردند و شرکت لوک اویل روسیه نیز اظهار تمایل کرده‌است که دوباره به پروژه‌های نفت و گاز ایران وارد شود.

XS
SM
MD
LG