لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۹

آیا ایران مهاجران افغان را به سوریه فرستاده است؟


مهاجران افغان در مرز با ایران. هرات.
مهاجران افغان در مرز با ایران. هرات.
به‌دنبال چاپ گزارشی مبنی بر فرستادن مهاجران افغان به سوریه از سوی ایران در روزنامه وال‌استریت جورنال، رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد با یکی از مهاجران افغان گفت‌وگو کرده‌است.

پیشتر روزنامه وال‌استریت جورنال گزارش داده بود که سپاه پاسداران ایران مهاجران افغان را در ازای دریافت ۵۰۰ دلار در ماه و اجازه اقامت در ایران، به سوریه می‌فرستد و از آنها می‌خواهد برای ارتش سوریه بجنگند.

ایران این گزارش را رد کرده و افغانستان اعلام کرده دراین‌باره تحقیق خواهد کرد.

فرین عاصمی گزارش می‌دهد:
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک مستقیم

رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی با یک مهاجر افغان گفت‌وگو کرده که به‌دلیل رد پیشنهاد سپاه پاسداران ایران برای شرکت در جنگ سوریه از ایران اخراج شده و کارت اقامت او باطل شده‌است.

رضا حیدری، مهاجر ۲۵ ساله افغان که شماری از اقوامش از سوی حکومت ایران به سوریه فرستاده شده‌اند، به رادیو آزادی می‌گوید: «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران مهاجران افغان را تهدید می‌کردند، وعده‌های دروغ می‌دادند، به جنگ سوریه می‌بردند. مثلا پسرعموی من و پسرخاله من را بردند. پسرعموی من شهید شد. خرج کفن و دفن او را گرفتند. پسرخاله من مجروح شده، خرج دکتر را از خانواده‌اش می‌گیرند. هیچ امتیازی ندارد. ۴۰۰ نفر رفتند، یک نفر زنده برگشت. نصف بچه‌ها نه جنازه‌شان معلوم است نه معلوم است مرده‌اند یا زنده‌اند.»

روزنامه وال‌استریت جورنال اواخر اردیبهشت‌ماه از اعزام پناهجویان افغان به سوریه از طرف سپاه پاسداران جمهوری اسلامی خبر داده بود. این روزنامه از قول منابع افغان و مقام‌های غربی نوشته بود که افغان‌های پناهجو در ازای سفر به سوریه و شرکت در جنگی داخلی این کشور، ماهانه ۵۰۰ دلار و اجازه اقامت در ایران دریافت می‌کنند.

وال‌استریت جورنال اواخر اردیبهشت‌ماه به‌نقل از یک مقام غربی نوشته بود اعزام پناهجویان افغان به سوریه بخشی از استراتژی ایران برای کاستن از تعداد تلفات نیروهای سپاه و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه است.

رضا حیدری، مهاجر افغان به رادیو آزادی می‌گوید حکومت ایران به کسانی که در جنگ سوریه شرکت کرده‌اند وعده پرداخت پول داده اما این وعده بیشتر جنبه شعاری داشته و حتی به خانواده‌های کشته‌شدگان کمکی نکرده‌است: «سپاه پاسداران پول را برمی‌دارد و معلوم نیست پول دست کیست.»

مقام‌های محلی در ولایت هرات در همسایگی ایران در این باره اظهارنظر نکرده‌اند. والی هرات به رادیو آزادی گفته در این باره اطلاعی ندارد.

وال‌استریت جورنال به نقل از آیت‌الله محقق کابلی، مرجع تقلید شیعیان افغانستان ساکن قم نوشته بود که جزئیات فرستاده‌شدن مهاجران افغان به سوریه از سوی ایران را تایید می‌کند اما خبرگزاری ایسنا بعد از آن گزارش داد دفتر آیت‌الله محقق کابلی، این خبر را تکذیب می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارش وال‌استریت جورنال را رد کرده و گفته این گزارش کاملا نادرست است و با هدف تخریب روابط ایران و افغانستان نوشته شده‌است.

خانم افخم همچنین گفت گزارش وال‌استریت جورنال توهینی به مردم افغانستان است و این روزنامه آمریکایی باید از آنها عذرخواهی کند.

ابراهیم محمود، رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان سوریه هم در گفت‌وگو با خبرنگار بخش عراقی رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی در دمشق، این خبر را رد کرده و گفته‌است: «ما در سوریه در معرض حجم بزرگی از جنگ رسانه‌ای و روانی توسط شماری زیادی از تلویزیون‌ها و رادیوها قرار می‌گیریم. این بخشی از جنگ رسانه‌ای است که علیه جمهوری عربی سوریه به راه افتاده‌است. ما اکنون در سوریه توسط ارتش خودمان می‌جنگیم، برخی دوستان هم در کنار ما هستند. اما این سخنان مطرح شده دروغ محض و اتهامی باطل است. این سخنان عاری از صحت است.»

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان اما به رادیو آزادی گفته به سفارت افغانستان در ایران اعلام شده که درباره این مسئله تحقیق کند: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان با گزارش‌هایی که منتشر شده در جریان قرار گرفته اما گزارش رسمی و یا اسناد موثق دیگری تابه‌حال به وزارت خارجه افغانستان نرسیده‌است. وزارت خارجه افغانستان به سفارت خود در تهران وظیفه داده و با نهادهای ذی‌ربط دیگر در تماس است تا اگر اسناد موثق و گزارش‌های رسمی در دسترس‌ آنها قرار می‌گیرد به وزارت خارجه افغانستان اطلاع دهند.»

روزنامه هشت صبح چاپ افغانستان پیشتر به نقل از یکی از مقام‌های امنیتی افغانستان، فرستاده شدن مهاجران افغان به سوریه را تایید کرده بود. این مقام امنیتی که نامش فاش نشده به روزنامه هشت صبح گفته بود که چند ماه پیش دولت افغانستان از دستگیرشدن ۴ افغان توسط نیروهای مخالف سوریه باخبر شده. تحقیقات آنها نشان داده که این افراد با وعده پرداخت مقداری پول به سوریه فرستاده‌شده‌اند.

به گزارش رادیو آزادی و به نقل از وزارت مهاجرین افغانستان در حال حاضر در حدود دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند.

ایران متحد اصلی سوریه در منطقه است و از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند.
XS
SM
MD
LG