لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

نوبخت: حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج از ماه‌ها پیش آغاز شده‌است


محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران
محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران، خبر داد که حذف یارانه ایرانیان خارج از کشور از ماه‌ها پیش آغاز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۸ دی هم‌چنین گفت: «حذف یارانه خانوارهای پردرآمد از مدت‌ها قبل در راستای تبصره ۲۱ قانون بودجه ۹۳ آغاز شده اما ضرورتی برای رسانه‌ای کردن آن و ارائه گزارش به رسانه‌ها وجود نداشت.»

در همین حال اما، خبرگزاری مهر از قول محمدباقر نوبخت می‌نویسد که در خصوص حذف یارانه نقدی دهک پردرآمد داخلی، در حال حاضر «بررسی» این موضوع آغاز شده‌است.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای نوبخت تصریح کرد: «افرادی را که احراز کردیم... افراد پردرآمدی هستند که... با یک برنامه مشخص و با احتیاط و بدون اینکه استرسی در جامعه ایجاد کنیم، با تأنی حذف‌ها را انجام می‌دهیم.»

مجلس ایران در قانون بودجه سال بودجه سال ۹۳ دولت را موظف به تعیین خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی و انحصار پرداخت یارانه به آنان کرده بود.

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز ۱۶ مهر در گزارشی اعلام کرده بود که دولت این مصوبه را اجرا نکرده‌است.

مقامات دولتی تاکنون سخنان متفاوتی را درباره نحوه شناسایی و حذف افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه نیستند، بیان کرده‌اند.

بیش از ۷۳ میلیون نفر از جمعیت ۷۷ میلیونی برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، اعلام کرده بود که ۱۰ میلیون نفر ثروتمند در ایران شناسایی شده‌اند.

از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تازگی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ تصویب کرده‌است که خانواده‌های با درآمد بالاتر از دو نیم میلیون تومان در ماه از دریافت یارانه منع شوند.

اکبر ایزدی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها، روز جمعه ۲۴ بهمن با انتقاد از این مصوبه گفت که اساساً اطلاعات مربوط به ۷ تا ۱۵ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در هیچ بانک اطلاعاتی موجود نیست تا امکان شناسایی خانواده‌های پردرآمد وجود داشته باشد.

چگونگی استفاده از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود در خصوص چگونگی استفاده از منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: «۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ارزان کردن بخش بهداشت از منابع اجرای هدفمندی بهره‌گیری شده‌است.»

به گفته آقای نوبخت، سال آینده نیز قرار است از محل درآمد حذف یارانه‌ها، ۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شود.

وی اضافه کرد: «همچنین هزار میلیارد تومان برای برنامه‌های اشتغال در سال آینده اختصاص می‌یابد.»

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران در گزارش ۱۶ مهر ماه خود اعلام کرده بود که دولت بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ باید از محل درآمد حذف یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی اختصاص می‌داده که این مبلغ پرداخت نشده‌است.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۳ همچنین دولت برای تحقق «شاخص عدالت در سلامت و کاهش هزینه‌های مستقیم مردم» باید ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت می‌کرده که به گفته کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از این رقم هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان، یعنی معادل ۳۰ درصد بودجه مصوب مجلس پرداخت شده‌است.

طرح پرداخت یارانه‌ها در ایران از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در این مدت چگونگی اجرای آن به یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت تبدیل شده‌است.

XS
SM
MD
LG