لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

وزیر ارتباطات: برای فیلترینگ هوشمند با یک شرکت خارجی قرارداد بسته‌ایم


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران خبر داد که این وزارتخانه برای «پیاده‌سازی» فاز دوم فیلترینگ هوشمند، با یک شرکت خارجی و همچنین پژوهشگران ایرانی قرارداد بسته‌است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود واعظی، روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد، همچنین گفت که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، فیلترینگ هوشمند تا پایان سال تکمیل خواهد شد و «هر بودجه‌ای» که برای اجرای آن مورد نیاز باشد، اختصاص خواهد یافت.

وی با اشاره به «فاز دوم» این پروژه، افزود: «برای پیاده‌سازی آن با یک شرکت خارجی قراردادی را بستیم که البته ترجیح دادیم از پژوهشگران داخلی... در بخش‌های مختلف کشور اعم از دانشگاه‌ها... نیز، قراردادی را داشته باشیم.»

آقای واعظی اشاره‌ای به نام این شرکت خارجی نکرده‌است.

در فیلترینگ هوشمند دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

بر پایه گزارش‌ها، فیلترینگ هوشمند در ایران از زمستان سال گذشته و با فیلترینگ شبکه اجتماعی اینستاگرام آغاز شد.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز سه‌شنبه ۷ بهمن، گفته بود که فیلترینگ اینستاگرام ۸۳ درصد موفق بوده‌است و این وزارتخانه قصد دارد نرم‌افزارهای به کار برده شده برای فیلتر کردن این شبکه را به سایر شبکه‌های اجتماعی گسترش دهد.

پیش از اجرای فیلترینگ هوشمند، غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، روز شنبه ۲۹ شهریورماه ۹۳ با ارسال نامه‌ای به وزیر ارتباطات از او خواسته بود که ظرف حداکثر یک ماه شبکه‌های اجتماعی مانند «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» را مسدود یا به «طور مؤثر» کنترل اطلاعاتی کند، در غیر این صورت قوه قضائیه نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

پس از آن مقامات دولت از مخالفت حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی «پرطرفدار» خبر دادند و برخی از رسانه‌ها نیز اعلام کردند که فیلترینگ هوشمند جایگزین مسدودسازی کامل شبکه‌های اجتماعی شده‌است.

XS
SM
MD
LG