لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

قیمت دلار به بیش از ۴۱۰۰ تومان رسید


یکی از صراف‌ها در ایران
یکی از صراف‌ها در ایران

ارزش واحد پول ایران در برابر دلار روز یک‌شنبه ۵ دی به روند افت شش ماه اخیر خود ادامه داد و این روند شش‌ماهه باعث از دست رفتن ۱۹ درصد از ارزش تومان در برابر دلار شده است.

تعدادی از خبرگزاری‌ها در ایران خبر دادند که قیمت دلار در روز یک‌شنبه با ۶۰ تومان افزایش، به بیش از ۴۱۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دلار در بامداد یک‌شنبه با قیمت ۴۰۷۰ تومان به فروش می‌رسید اما ساعت ۱۲ ظهر ۴۱۳۰ تومان فروخته شده و ۴۰۸۰ تومان خریداری می‌شود.

خبرگزاری فارس نیز خبر داد که قیمت دلار با ۶۰ تومان افزایش نسبت به روز شنبه، به ۴۱۰۰ تومان رسیده و تغییرات سریع قیمت ارز باعث شده که برخی صرافی‌ها از درج نرخ‌ها بر روی تابلوی خود خودداری کنند.

خبرگزاری ایسنا نیز قیمت دلار آمریکا در صبح روز شنبه را ۴۰۷۰ تومان اعلام کرده است.

دلار آمریکا که در هفته‌های اخیر با گذر از کانال‌های متعدد نوسان قیمتی در محدود ۳ هزار و ۹۰۰ تومان در نوسان بود، روز اول دی از مرز چهار هزار تومان گذر کرد تا رکوردی تازه در بازار ارز ایران رقم بخورد.

یک روز پس از این اتفاق، صمد کریمی، معاون صادرات بانک مرکزی، اعلام کرد که «تقاضای بالا» در پایان سال میلادی، باعث افزایش قیمت ارز شده و این تقاضا در چند روز آینده «فروکش می‌کند».

در همان روز اما فریدون خاوند، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که افزایش قیمت دلار آمریکا در بازار ارز ایران دلایل ساختاری دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز روز یک‌شنبه با اشاره به کاهش ۱۹ درصدی ارزش ریال در برابر دلار نوشت که به نظر می‌رسد، بانک مرکزی مداخله خود در بازار ارز ایران را کاهش داده باشد.

این خبرگزاری به نقل از یک کارگزار بازار ارز در تهران که نخواسته نامش منتشر شود، اعلام کرد که این بانک در هفته‌های اخیر تزریق دلار به بازار ارز برای حفظ قیمت‌ها را کاهش داده است.

مقامات دولت حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بودند که دولت به دنبال افزایش قیمت دلار نیست.

از دیدگاه برخی کارشناسان، تصمیم فدرال‌رزرو آمریکا مبنی بر افزایش ۲۵ صدم درصدی نرخ بهره و رساندن این نرخ به ۷۵ صدم درصد به مثابه مهم‌ترین دلیل افزایش ارزش شاخص دلار در جهان و تقویت این ارز در برابر دیگر ارزهای رقیب عنوان می‌شود.

براساس برخی تحلیل‌ها، همچنین نگاه سخت‌گیرانه دونالد ترامپ نسب به برجام و آینده توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی باعث شده تا در میان معامله‌گران داخلی بازار آزاد ارز ایران، این دیدگاه تقویت شود که شاید در آینده روند فروش نفت و جریان ورودی درآمدهای ارزی ایران به داخل کشور با محدودیت‌هایی روبرو شود که این امر به تقویت روند افزایش ارزش دلار منجر شده است.

قیمت ارز از سال ۹۱ به بعد افزایش یافته و در سال‌های گذشته هیچگاه به قیمت‌های این سال بازنگشته است.

XS
SM
MD
LG