لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

انتقاد ۳۴۷ استاد دانشگاه از موضع‌گیری «برخی نهادها» علیه «خواست ملت» ایران


صدها تن از استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی ایران در حمایت از برجام و انتقاد از دخالت «برخی نهادها» در سیاست داخلی ایران اقدام به ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری کردند.

متن این نامه که روز شنبه ۴ اردیبهشت در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، درج شده‌است به امضای ۳۴۷ استاد از ۷۲ دانشگاه و مؤسسه آموزشی رسیده‌است.

امضاءکنندگان این نامه خطاب به رئیس‌جمهوری ایران به سخنان آیت‌الله خمینی در عدم دخالت «برخی نهادها» در سیاست اشاره کرده و از آنچه «موضع‌گیری تقابلی» آنان در برابر «خواست ملت» خوانده‌اند انتقاد کرده‌اند.

در متن این نامه آمده‌است که «متأسفانه، این روزها برخی از نهادهایی که به فرموده امام بزرگوار (ره) مجاز به دخالت در سیاست نیستند، آشکارا به موضع‌گیری تقابلی در برابر خواست ملت پرداخته و رنج و تعهد غرورآمیز سیاستمداران خبره، متخصص و دل‌آگاه وزارت امور خارجه کشور عزیزمان را خودتحقیری می‌خوانند و خلاف خواست ملی گام برمی‌دارند.»

این نامه می‌افزاید: «حال آن که در موقعیت ملتهب کنونی منطقه که سیاست‌ورزی هشیارانه ایران در توافق هسته‌ای، خشم قدرت‌های انحصارطلب منطقه را برانگیخته است، از همه نیروهای نظام انتظار می‌رود که زمینه موفقیت‌های بیشتر دولت در حوزه داخلی و خارجی را فراهم آورند.»

در این نامه به نوع نهادهایی که به گفته امضاءکنندگان نامه در سیاست «دخالت می‌کنند» اشاره‌ای نشده‌است، اما آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در دوران زمامداری خود همواره نظامیان را از ورود در سیاست منع کرده و چنین دخالتی را به مثابه سرطانی شدن کل پیکره نظام و جامعه دانسته بود.

با این حال، طی سال‌های اخیر برخی مقام‌های نظامی با نادیده گرفتن این دستور صریح بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، فعالیت نهادهای نظامی در عرصه سیاست را بلامانع توصیف کردند.

از آن‌جمله، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ فرمانده کل سپاه پاسداران طی سخنانی مدعی شد که فعالیت بخش‌های غیرنظامی سپاه از جمله بسیج در انتخابات ریاست جمهوری منع قانونی ندارد. سخنانی که با اعتراض اصلاح‌طلبان روبرو شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ۲۹ فروردین سال جاری در مراسم روز ارتش ضمن تأکید بر این که این «نهاد نظامی به کل ملت تعلق دارد»، تأکید کرد: «اگر کسی می‌خواهد به حزب و جناحی وابسته باشد نباید در ارتش باشد».

نامه استادان دانشگاه در حالی به حسن روحانی ارسال می‌شود که آقای روحانی، در سخنرانی ۱۶ آذر خود در دانشگاه صنعتی شریف با ذکر این‌که ممکن است در دانشگاه‌ها «هنوز فضا امنیتی باشد» و با اشاره به اینکه «شاید نقد برخی قوا و نهادها سخت و مشکل باشد» گفت که «فعلاً نقد را از دولت و رئیس جمهور شروع کنیم.»

حمایت امضاءکنندگان نامه از توافق هسته‌ای

استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در نامه خود همچنین با تقدیر از تلاش وزیر امور خارجه و مقام‌های این وزارتخانه که به عنوان «سیاستمداران خبره، متخصص و دل‌آگاه» از آنان یاد کرده‌اند خواستار بها دادن صاحبان امر به رای و نظر مردم شده‌اند.

نویسندگان این نامه دستیابی به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را «رخدادی کم‌نظیر» دانسته و از آن به عنوان یک الگوی عقلانی تاریخی برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات در روابط بین‌الملل یاد کرده‌اند که «برای کشور و مردم ایران احترام و اعتباری افتخارآمیز در سطح منطقه‌ای و جهانی» پدیدآورده‌است.

به گفته این استادان، حل و فصل بحران‌های اقتصادی و رسیدن به شکوفایی اقتصادی مستلزم گفت‌وگوی فراگیر ملی در میان نخبگان سیاسی کشور و توسعه روابط بین‌المللی ایران است.

این نامه خواستار گسترش فضای گفت‌وگوی ملی، اعتماد به سرمایه‌های اجتماعی و گسترش مشارکت اجتماعی شده و نتیجه آن را افزایش ثروت ملی و ثبات اقتصادی دانسته‌است.

استادان دانشگاه‌ها تأکید کرده‌اند که تنها با آشتی ملی، گسترش فضای گفت‌وگوی ملی و اخلاق‌مداری در حوزه سیاست می‌توان بحران‌ها و اختلافات سال‌های اخیر را پشت سر گذاشت.

امضا کنندگان این نامه که از دانشگاه‌های معتبر سراسر ایران هستند در پایان افزوده‌اند که به پشتیبانی از سیاست‌های داخلی و خارجی حسن روحانی و دولت یازدهم ادامه خواهند داد.

نامه استادان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در حالی منتشر می‌شود که قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز جمعه دهم اردیبهشت برگزار شود.

XS
SM
MD
LG