لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

استقبال ایران و آمریکا از دعوت عربستان از ظریف


با وجود افزایش تنش‌ها در مناسبات میان ایران و عربستان بر سر مسائلی چون اوضاع داخلی بحرین و بحران سوریه، خبرهایی در مورد دعوت وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود برای سفر به ریاض مخابره شده و ایران نیز اعلام کرده‌است که از این دعوت استقبال می‌کند.

خبرگزاری فرانسه خبر می‌دهد که سعود الفیصل، وزیر خارجه سعودی، روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت گفته‌است که از همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف دعوت کرده تا از عربستان دیدار کند.

روزنامه واشینگتن پست نیز در همین روز نوشت که سعود الفیصل گفته‌است که از آقای ظریف دعوت شده تا «هر زمانی که مناسب دید» به عربستان سفر کند.

وزیر خارجه سعودی در ریاض با اشاره به محمدجواد ظریف گفته‌است: «ما آماده سفر او هستیم. با آنها گفت‌وگو می‌کنیم و امید ما این است که ایران، بخشی از تلاش‌هایی شود که می‌کوشد منطقه را تا حد ممکن امن بسازد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه در واکنش به این خبر گفته‌است: «دعوت کتبی از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به عربستان سعودی هنوز دریافت نشده، اما برنامه دیدار وزرای خارجه دو کشور در دستور کار ماست.»

وی بیان این که «ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه به شمار می‌روند»، افزوده‌است: «ما از مذاکره و ملاقات برای کمک به حل مناقشات منطقه و رفع سوء تفاهمات و توسعه بیشتر مناسبات دوجانبه استقبال می‌کنیم.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، نیز روز چهارشنبه پس از جلسه هیئت دولت، در جمع خبرنگاران به خبر دعوت عربستان از وزیر خارجه ایران واکنش نشان داده‌است.

وی گفته‌است: «با توجه به این که عربستان، همسایه‌ای است که به حسن همجواری و تحکیم روابط با آن به نفع منطقه خواهد بود، اراده دولت در این است که رابطه با عربستان در جهت تامین منافع هر دو کشور گسترش یابد.»

پیش نهادن گام از سوی عربستان سعودی برای افزایش دیپلماسی با ایران هم‌زمان است با سفر این هفته چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا به ریاض، که یکی از محورهای اصلی این سفر، برنامه هسته‌ای ایران عنوان شده‌است.

عربستان نسبت به نزدیکی غرب با ایران در نتیجه ادامه مذاکرات هسته‌ای ابراز نگرانی کرده‌است اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هیگل روز چهارشنبه در ریاض «تعهد کرد» که این مذاکرات امنیت کشورهای عرب خلیج فارس را تضعیف نخواهد کرد.

وی با ذکر این‌که حدود ۳۵ هزار نیروی نظامی آمریکایی در منطقه خلیج فارس مستقر هستند تأکید کرد که در صورتی که ایران از مذاکرات هسته‌ای کنار بکشد «ایالات متحده هم‌چنان به امنیت شرکای خود در خلیج [فارس] متعهد خواهد بود.»

استقبال وزارت خارجه آمریکا از دعوت عربستان از ظریف

به نوشته واشینگتن پست، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در واشینگتن در یک نشست خبری با همتای ایتالیایی خود گفته‌است که ایالات متحده نقشی در مسئله دعوت عربستان از ایران نداشته‌است اما افزوده‌است که «ما این مسئله را ترغیب می‌کنیم و از آن استقبال می‌کنیم.»

آقای کری در ادامه با ذکر این‌که عربستان و ایران در روابط خود «مشکلی طولانی‌مدت» دارند، گفته‌است: «خوشحالیم که می‌بینیم دوستان خوب ما، سعودی‌ها، به تعاملات دیپلماتیکی روی آورده‌اند که احتمال افزودن به امکانات مختلف در منطقه را در خود دارد.»
XS
SM
MD
LG