لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

بسیاری از کارگران زن در ایران «یک سوم حداقل حقوق را دریافت می‌کنند»


مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران می‌گوید، هر چند به لحاظ قانونی حقوق کارگران زن و مرد باید با هم برابر باشد اما در مرحله اجرا «در بسیاری از موارد تا یک سوم حداقل قانون کار هم به زنان پرداخت نمی‌شود.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، سهیلا جلودارزاده، روز یکشنبه ۳۱ خرداد، تأکید کرد: «باید با افزایش فرصت‌های شغلی و حمایت از کارگران زن و نیز با افزایش بازرسی‌های وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی این فاصله را کم کرد تا عدالت بین زنان و مردان برقرار شود.»

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، نیز شنبه ۱۸ بهمن ۹۳ گفته بود که حقوق زنان در محیط‌های کاری ایران به طور عام رعایت نمی‌شود و به طور معمول با دستمزدی کمتر از مردان به کار گرفته می‌شوند.

آقای ربیعی روز شنبه ۲۲ فروردین، نیز خبر داد که نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است و «کار زنان به سمت فصلی شدن رفته‌است.»

در همین حال مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ایران، هم تأکید داشته که سهم زنان در اشتغال صنعتی «بسیار پایین» است. این در حالی است که سهم زنان در نظام آموزش عالی رو به افزایش است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران بیشترین سهم اشتغال زنان در سال ۹۲ در بخش خدمات و کمترین میزان در بخش‌های کشاورزی و صنعت بوده‌است.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، نیز در گزارشی با اشاره به اینکه زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند نوشته بود که «هیچ‌گونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار ایران مشاهده نشده‌است.

آمار ضد و نقیض از تعداد کارگران زن تحت پوشش بیمه

خانم جلودارزاده در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفت که بر اساس آمارها، تعداد کارگران زن تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی از حدود ۳۰۰ هزار نفر در چند سال گذشته «تا» ۱۰۰ هزار نفر درحال حاضر «کاسته شده‌است.»

گفته‌های خانم جلودارزاده در حالی بیان می‌شود که وی ۷ آبان ۹۳ با ارائه آماری متفاوت گفته بود: «در گذشته حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر زن شاغل تحت پوشش تأمین اجتماعی داشتیم که اکنون این تعداد به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده‌است.»

درهمین حال علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اردیبهشت ۹۳ خبرداده بود که دو میلیون و ۲۰۰ هزار زن کارگر در سراسر کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

XS
SM
MD
LG