لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

ناکامی ایران در آغاز مسابقات گزینشی کشتی فرنگی المپیک


در دو روز نخست از جریان رقابت‌های کشتی فرنگی گزینشی المپیک ۲۰۱۶ که به میزبانی قزاقستان در حال برگزاری است، دو نماینده ایران با شکست مقابل حریفان خود از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

این مسابقات، آخرین رویداد ورزشی ایران در سال ۱۳۹۴ است. تاکنون دو فرنگی‌کار ایرانی به روی تشک رفته‌اند و هر دو نیز بدون کسب پیروزی از چارچوب رقابت‌ها خارج شده‌اند.

در روز نخست، حمید سوریان دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک به روی تشک رفت. او که در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ لاس‌وگاس موفق به کسب سهمیه نشده بود، در قزاقستان نیز از رسیدن به این هدف بازماند.

کاپیتان تیم ملی ایران پس از آغاز مسابقه، چهار امتیاز از حریف ژاپنی گرفت اما در ادامه ۷ امتیاز از دست داد و مغلوب شد. سوریان سال ۲۰۱۴ در جام زومباتلی، این فرنگی‌کار ژاپنی را به راحتی شکست داده بود.

بشیر باباجان‌زاده نماینده دسته فوق سنگین، در اولین کشتی به مصاف نورماخان تینالیف از کشور میزبان رفت و با نتیجه ۴ بر یک شکست خورد تا او نیز پس از حمید سوریان در رسیدن به سهمیه المپیک ناکام بماند.

هدایت فرنگی‌کاران اعزامی به عهده محمد بنا است و رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی نیز در سالن مسابقات حضور دارد. فقط فینالیست‌های اوزان مختلف در این رقابت‌ها می‌توانند جواز حضور در المپیک را به دست بیاورند.

۴۰ روز پیش، باباجان‌زاده برای حضور در تورنمنت تدارکاتی راهی مجارستان شد. کادر فنی کشتی فرنگی، در آستانه آغاز رقابت‌ها، اعلام کردند قصد شرکت در رقابت‌ها را ندارند. سپس مجدداً برنامه تغییر کرد و دو نفر رفتند. اما بشیر باباجان‌زاده در فینال مقابل حریف چینی به روی تشک نرفت!

محمد بنا در این باره به خبرنگاران گفت: «باباجان‌زاده مصدوم نبود و من به او گفتم مقابل حریف چینی کشتی نگیر! اگر می‌خواستیم از او در فینال استفاده کنیم دستمان رو می‌شد و برای مسابقات قزاقستان، روی سنگین وزن ما تمرکز می‌کردند.»

این اظهارات، با انتقاداتی مواجه شد. مبنی بر اینکه بعد از حدود ده سال کشتی گرفتن بشیر در میادین بین‌المللی، چیزی برای پنهان کردن در سطح آسیا ندارد و حالا که اعزام شده، بهتر بود در این مبارزه نیز به روی تشک می‌رفت.

تلاش کادر فنی برای مخفی نگه داشتن باباجان‌زاده از حریفان، نتیجه‌بخش نبود و او نیز در مسابقات گزینشی، مانند سوریان فقط یک بار به روی تشک رفت.

در ادامه این رقابت‌ها، روز یکشنبه امید نوروزی نماینده وزن ۶۶ کیلوگرم کشتی فرنگی و کمیل قاسمی نماینده فوق سنگین کشتی آزاد، برای کسب سهمیه المپیک به مصاف حریفان خود خواهند رفت.

این مسابقات، آخرین فرصت برای اخذ جواز المپیک نیست و برای کشتی‌گیران سراسر جهان، هنوز دو رویداد دیگر باقی مانده.

رقابت‌های بعدی گزینشی المپیک، اردیبهشت در اولان‌باتور مغولستان برگزار می‌شود و در هر وزن، سه نفر المپیکی خواهند شد. در آن مسابقات بر خلاف رقابت‌های قزاقستان، محدودیت قاره‌ای وجود ندارد و در قالب جهانی برگزار می‌شود.

آخرین رقابت گزینشی المپیک هم در قالب جهانی است و از ۱۶ اردیبهشت در استانبول انجام خواهد شد که دو نفر برتر هر وزن، به المپیک می‌رسند. با اینحال برای ورزشکارانی که قصد درخشش در المپیک دارند، کسب سهمیه باید زودتر انجام شود تا روی تمرینات و برنامه‌های المپیکی‌شان متمرکز شوند.

در کشتی‌های روز نخست گزینشی المپیک و در ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد هیگوچی از ژاپن به اتفاق سیک یو از کره‌جنوبی موفق به کسب سهمیه المپیک شدند. در این وزن، ایران پیشتر در مسابقات جهانی لاس‌وگاس توسط حسن رحیمی سهمیه گرفته بود.

در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد تاکاتانی از ژاپن و گالیمجان (عالِم‌جان) از قزاقستان فینالیست شدند تا به سهمیه المپیک برسند. در این وزن، ایران توسط علیرضا قاسمی در لاس‌وگاس موفق به کسب سهمیه شده بود.

در ۵۹ کیلوگرم کشتی فرنگی شینوبو اوتا از ژاپن که در دور اول سوریان را شکست داده بود، به همراه وانگ از چین به فینال رسیدند و المپیکی شدند.

در وزن ۸۵ کیلوگرم کشتی فرنگی فی پنگ از چین و یاناربک از قرقیزستان با حضور در فینال موفق به کسب سهمیه شدند. در این دسته هم ایران پیشتر در مسابقات جهانی لاس‌وگاس توانسته بود سهمیه المپیک را دریافت کند.

XS
SM
MD
LG