لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی ایران «پذیرفته شده است»


عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران (نفر وسط)
عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران (نفر وسط)

با وجود ابراز مخالفت شدید فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بازرسی از مراکز نظامی، یک نماینده مجلس به نقل از عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، اعلام کرد که ایران «بازرسی مدیریت شده» از این مراکز را «پذیرفته» است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، روز یکشنبه ۳ خرداد، در یک جلسه غیر علنی به نمایندگان مجلس دربارهٔ مذاکرات با گروه ۱+۵ توضیح دادند.

به گفته جواد کریمی، قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، عباس عراقچی در این جلسه گفته‌است که بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقیِ پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای «پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده‌است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.»

بر پایه پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی که ایران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

با این حال به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفت: «عراقچی در این باره توضیح داد که بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی بوده و این گونه نخواهد بود که آمریکایی‌ها هر زمان که بخواهند از هر جایی بتوانند بازدید کنند.»

اعضای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران پیش از این نیز از احتمال «دسترسی مدیریت شده» به مراکز نظامی ایران خبر داده و اعلام کرده بودند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌برداری محیطی» است.

با این حال، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز جمعه ۱ خرداد، بازرسی «تحت هر عنوانی» و حتی با «فاصله» از مراکز نظامی ایران را «در حکم جاسوسی» دانسته بود.

در همان روز، احمد جنتی و احمد علم الهدی، امامان جمعه تهران و مشهد، اجرای پروتکل الحاقی و پذیرفتن بازرسی‌های احتمالی از مراکز نظامی ایران را، «ساده‌اندیشی» و پذیرفتن «جاسوسی» خواندند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۳۰ اردیبهشت، تأکید کرده بود که ایران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجویی از دانشمندان هسته‌ای» خود را نخواهد داد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

درخواست برای «مذاکره و مصاحبه» با «تعدادی» دانشمندان هسته‌ای ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای کریمی قدوسی همچنین به نقل از عباس عراقچی اعلام کرد که در یکی از جلسات مذاکرات دربارهٔ برنامه اتمی ایران، «طرف مقابل» فهرست «تعدادی» از دانشمندان هسته‌ای ایران را ارائه کرده و خواستار «مذاکره و مصاحبه» با آنان شده، اما تیم مذاکره ایران «دسترسی» به این دانشمندان را نپذیرفته‌است.

«درگیری لفظی کوچک‌زاده و رسایی با ظریف»

خبرگزاری ایسنا از «درگیری لفظی» حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده، نمایندگان تهران در مجلس، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پایان جلسه غیر علنی مجلس خبر داد.

در همین حال به گفته خبرگزاری ایرنا، مهدی کوچک‌زاده در پایان جلسه غیر علنی مجلس، مقابل محمد جواد ظریف و روبروی جایگاه ناطقان در مجلس «ایستاده بود و فریاد می‌زد.»

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت که «هیچ درگیری» بین این دو نفر رخ نداده و آنان تنها «با یکدیگر بحث می‌کردند.»

بر پایه گزارش‌ها، پیش از این نیز، جلسه روز یک‌شنبه ۱۶ فروردین، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «درگیری لفظی» بین محمد جواد ظریف و جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، انجامیده بود.

ادعای کاهش تعداد سانتریفیوژهای فردو «صحت ندارد»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به جلسه غیر علنی روز یک‌شنبه گفت که تعداد سانتریفیوژهای فردو همان ۱۰۴۴ عدد است و مطالب مطرح شده دربارهٔ کاهش این سانتریفیوژها به ۳۵۰ دستگاه «صحت ندارد.»

یک روز پیش از این سخنان، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس، گفته بود که ایالات متحده بر خلاف تفاهم هسته‌ای لوزان از ایران خواسته‌است که تعداد سانتریفیوژهای مرکز فردو را به ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کاهش دهد.

براساس گزاره‌برگ آمریکا از تفاهم اتمی لوزان حدود دوسوم سانتریفیوژها و زیرساخت‌های فردو جابه‌جا خواهند شد و باقی‌مانده سانتریفیوژها هم برای غنی‌سازی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

XS
SM
MD
LG