لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

سفارت‌های آمریکا:‌ دوتابعیتی‌های ایرانی برای روادید درخواست ندهند


سفارتخانه‌های آمریکا در برخی کشورهای اروپایی به شهروندان ایرانی، و شش کشور دیگر مشمول فرمان ترامپ، که تابعیت این کشورهای اروپایی را نیز دارند خبر دادند که تا اطلاع ثانوی برای دریافت روادید آمریکا درخواست ندهند.

این خبررسانی از طریق درج یک اطلاعیه بر روی وب‌سایت‌های سفارتخانه‌های آمریکا در بریتانیا، آلمان، هلند، اتریش، و ایتالیا، صورت گرفته است.

در این اطلاعیه ذکر شده که این امر شامل همه هفت کشوری است که شهروندان آنها به تازگی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، «تا اطلاع ثانوی» از سفر به آمریکا منع شده‌اند.

در اطلاعیه سفارتخانه‌های آمریکا آمده است: «پیرو فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری ایالات متحده که در روز ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ به امضا رسیده، صدور روادید به شهروندان کشورهای عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن از همین لحظه تا اطلاع ثانوی متوقف می‌شود».

این اطلاعیه ادامه می‌دهد: «اگر ملیت یکی از این کشورها را دارید، یا ملیت دوگانه شما شامل یکی از این کشورها هم می‌شود، خواهشمند است در حال حاضر قراری برای دریافت روادید نگذارید و هیچ مبلغی نیز مربوط به دریافت ویزا پرداخت نکنید. اگر از پیش قراری برای این منظور دارید لطفاً سر قرار حاضر نشوید زیرا ما قادر به انجام مصاحبه ویزا با شما نخواهیم بود».

در پایان اطلاعیه نیز ذکر شده که «لطفاً به یاد داشته باشید که این تعلیق صدور ویزا شامل سفر رسمی مقام‌های دولتی که با تأیید یا به نمایندگی از یک نهاد رسمی بین‌المللی، یا به نمایندگی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، یا با تأیید مقامات مشخصی صورت بگیرد، نمی‌شود».

یک روز پیش از این، سفارت مجازی ایالات متحده در ایران نیز در اطلاعیه‌ای به اِعمال منع موقت صدور ویزا برای «شهروندان دوتابعیتی» کشورهای هفت‌گانه اشاره کرده بود.

بلاتکلیفی در مورد دوتابعیتی‌های بریتانیایی

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، با وجود این‌که اطلاعیه یادشده تا عصر روز دوشنبه هم‌چنان بر روی وب‌سایت سفارت آمریکا در لندن دیده می‌شد، دولت بریتانیا تأکید می‌کند که شهروندان کشورهای هفت‌گانه مذکور که ملیت بریتانیایی نیز دارند مشمول منع ویزای آمریکا نیستند.

به نوشته این روزنامه، بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه، و معاون سخنگوی رسمی نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه، تأکید کردند که شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی مشمول قانون منع روادید آمریکا نیستند.

بنا بر این گزارش، یک منبع دولتی بریتانیا گفته است که اطلاعات سفارت آمریکا در مورد بریتانیا «غلط است و به‌روزشده نیست» و این‌که «تیم خود ترامپ» شامگاه یک‌شنبه معافیت دوملیتی‌های بریتانیایی از این ممنوعیت را تأیید کرده است.

در همین حال، مراجعه به وب‌سایت سفارت آمریکا در لندن نشان می‌دهد که این اطلاعیه شامگاه دوشنبه از این صفحه وب‌سایت حذف شده است.

واکنش کمیسیون اتحادیه اروپا

شامگاه جمعه رئیس‌جمهور آمریکا فرمانی اجرایی زیر عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» صادر کرد که بر اساس آن از ورود شهروندان کشورهای یادشده به آمریکا دست‌کم تا ۹۰ روز جلوگیری خواهد شد.

در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر منع ویزا برای شهروندان دوتابعیتی، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که خبرهای رسیده به این کمیسیون «ضد و نقیض» است و این کمیسیون در این مورد تحقیق می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این زمینه افزود که «ما در اتحادیه اروپا برای افراد بر اساس ملیت، نژاد، یا مذهب تبعیض قائل نمی‌شویم».

در همین حال وزیران خارجه آلمان و فرانسه و آلمان روز شنبه در واکنشی مشترک، فرمان اجرایی دونالد ترامپ، مبنی بر ایجاد ممنوعیت در ورود اتباع برخی از کشورها به خاک ایالات متحده را اسباب نگرانی خواندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژان‌مارک اِرو و زیگمار گابریل در جریان نشستی در پاریس گفته‌اند که با رکس تیلرسون، گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای تصدی وزارت خارجه، دربارهٔ این دستور اجرایی گفت‌وگو خواهند کرد.

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران، نیز یکشنبه شب دهم بهمن، «اقدام ترامپ در منع ورود ایرانیان به آمریکا» را خلاف حقوق بین‌الملل دانست و گفت که تهران این موضوع را در مجامع جهانی پیگیری می‌کند و «با آن در هر سطحی که باشد مقابله به مثل» خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG