لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

شناخت ارزش مدال‌های دختران ورزشکار ایرانی


بازی‌های اینچئون. از چپ به راست: نجمه خدمتی، نرجس امام‌قلی‌نژاد، الهه احمدی. ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴.
بازی‌های اینچئون. از چپ به راست: نجمه خدمتی، نرجس امام‌قلی‌نژاد، الهه احمدی. ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۴.

در ادامه بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی، تیم ایران در بازی‌های روز چهاردهم با مجموع ۵۵ مدال – ۱۷ برنز، ۱۸ نقره و ۲۰ طلا در جایگاه پنجم قرار دارد. روز جمعه، تیم ملی بسکتبال ایران با شکست ۷۹ بر ۷۷ مقابل کره جنوبی به مدال نقره بازی‌های آسیایی رسید و فرزان آشورزاده، در نخستین حضور آسیایی خود به مدال طلا دست یافت.

با همه پیروزی‌های مردان ورزشکار ایرانی، زنان ورزشکار اما با کسب ۱۵ مدال از مجموع ۵۰ مدال به دست آمده در بازی‌های امسال، خوش درخشیده‌اند.

در گفت‌وگو با الهام حیدری، دبیر پیشین کمیسیون تحقیق فدراسیون کشتی ایران و داور رسمی کشتی در کانادا، ابتدا از او در مورد وضعیت کنونی ورزشکاران زن ایرانی پرسیده‌ایم:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم

الهام حیدری: الان دیگر ارزش مدال‌های دخترها دارد شمرده می‌شود و مهم شده که [این مدال‌ها] تیم ایران را بالای قزاقستان بیاورد یا پایین قزاقستان. این نکته خیلی خوبی است که دست‌اندرکاران ورزش ما را مجاب کند که روی دخترها سرمایه‌گذاری کنند و به دختران به چشم ورزشکار حرفه‌ای نگاه کنند.

تا صبح روز جمعه دخترهای ایرانی چه مدال‌هایی را به دست آورده‌اند؟

مسابقات هنوز در جریان است. از مجموع ۴۷ مدال، ۱۳ مدال را دخترها کسب کردند که از این ۱۳ مدال، ۲ طلا در رشته کاراته و تیراندازی بوده، ۵ مدال نقره و شش مدال برنز. روز اول و دوم اصلاً هیچ مدالی را نه توسط زنان و نه مردان کسب کردیم. طلسم آن را روز سوم دخترهای ایرانی شکستند و خانم نرجس امام‌قلی در تفنگ بادی ده متری نقره آورد، نجمه خدمتی در همین رشته طلا آورد. تیم ملی بانوان در همین رشته تفنگ بادی ده متر نقره آوردند.

روز پنجم تیم ملی بانوان قایقرانی روئینگ چهارنفره‌مان برنز کسب کردند. در رشته ووشو الهه منصوریان نقره آورد، و به فینال رفت. در روز ششم در روئینگ تک‌نفره سولماز عباسی برنز آورد. در روز هشتم لیلا رجبی برای اولین بار در پرتاب وزنه برای تیم ایران نقره کسب کرد و در تیر و کمان تیم ملی بانوان خوب بودند، چهارم شدند. روز دهم در کایاک تک‌نفره ۲۰۰ متر آرزو حکیمی برنز آورد. روز یازدهم سوسن حاجی‌پور در رشته تکواندو منهای ۵۳ برنز آورد.

سونیا گماری در قایقرانی تک‌نفره در رشته اسلالوم کانو برنز آورد و حمیده عباسعلی در کاراته طلا آورد. طلایی که خیلی خیلی به تیم ایران در این گیرودار از دست دادن مدال طلا در کشتی فرنگی روحیه داد. یعنی ما سه مدال مسلم را در کشتی فرنگی می‌توانستیم کسب کنیم و تیم ایران غمگین شد از دست دادن این سه مدال که رویش حساب باز شده بود. در این گیرودار طلای خانم حمیده عباسعلی در کاراته چسبید.

گویا دختران ایرانی در مسابقات تیمی کبدی هم حائز مقامی شدند؟

تنها رشته ورزشی که ما ورزش تیمی داشتیم کبدی بود. واقعاً‌ عملکرد دختران‌مان عالی بود. از این که به هند ۳۱-۲۱ باختیم اصلاً‌ ناراحت نیستم. بهترین تیم دنیا است.

مردانشان از سال ۱۹۹۰ که ورزش کبدی به مسابقات اضافه شده، کلاً همیشه اول‌اند و طلا آوردند. زنانشان هم یک یا دو دوره است که قهرمان مسابقات آسیایی‌اند و شکست‌دادنشان واقعاً کار سختی است. ولی [شکست] ۲۱-۳۱، یعنی ده امتیاز فاصله به نظر من عملکرد خوبی است در این رشته. در حالی که در ۲۰۱۰ در هگوانچو در همین رشته برنز آوردیم و این یک گام بزرگی بود. پیشرفت بزرگی بود که ما این دفعه رفتیم فینال و نقره آوردیم.

اجازه بدهید من هم از ادبیاتی که معمول ورزش مردان است و مرسوم نیست در مورد تمام دخترانی که این ۱۳ مدال را تا حالا به دست آوردند، استفاده کنم. واقعاً‌ حرکت پهلوانی کردند. من اینها را تک تک پهلوان می‌نامم. فکر نمی‌کنم فقط توی تشک کشتی بتوانیم بگوییم که دلاورمرد، حالا دلاورزن می‌گوییم، پهلوان می‌گوییم، می‌خواهم از این ادبیات استفاده کنم و اینها را، تک تکشان را، پهلوان بنامم.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG