لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

سفر سه‌روزه رئیس بانک مرکزی ایران به آلمان


رئیس بانک مرکزی ایران (نفر سوم از راست)
رئیس بانک مرکزی ایران (نفر سوم از راست)

رئیس بانک مرکزی ایران گفت مذاکراتی با وزیر دارایی آلمان برای احیای روابط بانکی و مالی دوجانبه صورت داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران در پایان سفری سه‌روزه به آلمان، روز جمعه در حاشبه کنگره بانکداری اروپا گفت: «آلمان و ایران قصد عادی‌سازی مناسبات بانکی خود را پیش از لغو قریب‌الوقوع تحریم‌ها دارند.»

رئیس بانک مرکزی ایران همچنین در همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا شرکت جست و بر تمرکز بانک مرکزی به بازگشت نظام بانکی ایران به بازارهای مالی جهانی تأکید کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

این همایش دو روزه چهارشنبه و پنج‌شنبه (۱۸ و ۱۹ نوامبر/ ۲۷ و ۲۸ آبان) به کوشش گروه مالکی، یک مؤسسه مشاوره مالی مستقر در فرانکفورت و شرکت مشاوره اقتصادی فینیکس و با حمایت سفارت جمهوری اسلامی در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد.

به گزارش شبکه خبری دویچه‌وله ، رئیس بانک مرکزی ایران از علاقه‌‌مندی شرکت‌های بین‌المللی به سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و تصریح کرد که بانک مرکزی خود را متعهد به پشتیبانی از سرمایه‌گذاران می‌داند.

او در این مورد افزود: «سرمایه‌گذاران خارجی فعلا می‌توانند ۱۰۰ درصد از سهام بانک‌ها در مناطق آزاد و ۴۰ درصد از سهام بانک‌ها در دیگر مناطق ایران را در تملک داشته باشند و ایران قصد دارد همکاری برای تاسیس بانک‌های مشترک و فرامرزی را افزایش دهد.»

به گفته آقای سیف تمرکز اصلی بانک مرکزی، ادغام مجدد بانک‌های ایران در بازارهای مالی بین‌المللی از جمله اعاده مناسبات بین بانک‌های ایرانی و اروپایی است.

آقای سیف در سفر خود به فرانکفورت در حاشیه اجلاس یک‌روزه سران بانکداری اروپا همچنین دیدارهایی با «ماریو دراگی» رئیس بانک مرکزی اروپا و «ینس ویدمان» رئیس بانک مرکزی آلمان داشت و در نشستی غیر علنی با سران ۶۰ بانک اروپایی شرکت جست.

رئیس بانک مرکزی همچنین از روابط بانکی میان ایران و ۲۷ بانک آلمانی خبر داده و تأکید کرده که بانک مرکزی ایران اصلاحاتی را برای ثبات مالی، کارآمدی سیاست‌های پولی و تخصیص مؤثر منابع در بخش بانکی آغاز کرده‌است.

سیف با اشاره به کاهش تورم در ایران از ۴۰ درصد به ۱۳ درصد افزود که دولت متعهد به سیاست‌های مالی و پولی منظم‌تر و شفاف‌تر است تا به رشد اقتصاد و کنترل تورم کمک شود.

رئیس بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرد که با اجرای برنامه‌ای پنج ساله، اقتصاد ایران توان رشد سالانه هشت درصد را خواهد داشت.

خوش‌بینی رئیس بانک مرکزی ایران به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران خارجی به بازار ایران در حالی است که «ورنر شولتسکه» مدیر برنامه‌ریزی‌های مشترک اقتصادی با ایران، به انجام رسیدن معامله‌های مهم با ایران را دشوار و نیازمند خلاقیت می‌داند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان که از برگزارکنندگان در همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا بود گفت تعمیق روابط اقتصادی با اروپا یک اولویت برای دولت ایران محسوب می‌شود.

علی ماجدی تصریح کرد: «ایران به دنبال روابط و همکاری اقتصادی درازمدت و واقعی برای همگرایی در اقتصاد جهان و پیوستن به شبکه جهانی تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری است.»

وی گفت: «نخستین انتخاب ایران برای حضور دوباره در عرصه اقتصاد جهان، منطقه اروپا و به ویژه آلمان است.»

XS
SM
MD
LG