لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

وزیر بهداشت ایران: بیمارستان‌ها گروگانگیری متوفیان را پایان دهند


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۳ تیر نسبت به «گروگان‌گیری متوفیان» در بیمارستان‌های ایران اعتراض کرده و خواستار پایان یافتن این کار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس وزیر بهداشت که در همایش روز جهانی جمعیت سخن می‌گفت اظهار داشت که «این زیبنده نظام نیست و از امروز بیمارستان‌های دولتی نباید این کار را انجام دهند و بیمارستان‌های خصوصی نیز ظرف یک هفته آینده باید به گروگانگیری متوفی پایان دهند.»

به نوشته فارس، بعضی از بیمارستان‌ها جسد فرد درگذشته را قبل از پرداخت پول به همراهان تحویل نمی‌دهند و حسن قاضی‌زاده هاشمی در این باره گفت که «این زشت‌ترین کار است که ممکن است انجام گیرد و قابل قبول نیست بنابراین تمام مراکز دولتی و خصوصی اگر مبادرت به نگهداری متوفی برای پرداخت هزینه کنند، مجرمند و وزارت بهداشت از آنها شکایت می‌کند.»

وی تأکید کرد که «بیمارستان‌های دولتی از همین امروز و بیمارستان‌های خصوصی تا یک هفته آینده نباید جهت پرداخت هزینه‌های درمان، بیمار متوفی را در بیمارستان نگه دارند.»

وزیر بهداشت در این باره به خبرگزاری ایرنا نیز گفت: «بیمارستان‌های خصوصی قبل از بستری شدن بیماران، روزانه مبالغی را از بیماران دریافت می‌کنند و می‌توانند تمهیداتی را بیاندیشند که دیگر نیازی به گروکشی نباشد.»

هاشمی ادامه داد: «البته ممکن است که قبلاً به دلیل هزینه‌ها مبادرت به این کار می‌کردند اما انسانی نیست و باید متوقف شود و مراکز خصوصی که قبل از بستری و روزانه وجوه از بیمار دریافت می‌کنند می‌توانند با همین تمهیدات جلوی کار را بگیرند.»

به‌جز پدیده «گروگان‌گیری متوفی» پیش از این معضلات نوظهور دیگری نیز در بخش بهداشت ایران گزارش شده‌است که معضل «بیماردزدی» از آن جمله است.

در این ارتباط، سلیمان عباسی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بهمن‌ماه ۹۱ به خبرگزاری تسنیم گفته بود که این کمیسیون بارها با دستگاه‌های مسئول برای «برخورد با پدیده ناهنجار زیر میزی و بیماردزدی» جلسات مشترکی داشته است.

این دزدی به گفته مسئولان بهداشتی کشور، هنگامی انجام می‌گیرد که فرد بیمار در آمبولانس و در حال انتقال به بیمارستان است. گرچه که قرار است این بیمار به یک بیمارستان دولتی منتقل شود، ولی همراهان وی در آمبولانس ناگهان او را به یک بیمارستان خصوصی می‌سپارند. این اقدام از طریق قانع کردن همراه بیمار به اینکه بیمارستان مورد نظر آنها خدماتش بهتر است و غیره انجام می‌گیرد.

به نوشته «روزنامه سلامت» برخی از رانندگان آمبولانس‌ها به واسطه تبانی صورت گرفته از سوی برخی بیمارستان‌های خصوصی حتی پیش از تحویل بیمار و بستری شدن بیمار پورسانت ویژه‌ای از مسئولان بیمارستان دریافت می‌کنند.

در آبان‌ماه سال ۸۸ شاهرخ رامین خبرنگار کمیسیون بهداشت مجلس به خبرگزاری‌ها گفته بود: «به دلیل نابسامانی‌های گسترده در نظام بهداشت کشور و شیوع و گسترش فساد مالی، نبود کنترل و نظارت کافی در شبکه‌های درمانی، پدیده بیماردزدی گسترش نگران‌کننده‌ای یافته است».

مسئله دریافت مبالغ زیاد و خارج از روال توسط پزشکان از بیماران، معروف به پدیده «زیرمیزی» نیز از معضلات درازمدت در بخش بهداشت ایران عنوان شده‌است و در این رابطه بهمن‌ماه ۹۲ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ارسال لیست پزشکان «زیر میزی بگیر» به مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ خبر رسید که دو بیمار بیمارستانی از سوی کارکنان بیمارستان امام خمینی در بیابان رها شده‌اند که یکی از آنها یک پیرزن مبتلا به آلزایمر بود که آسایشگاه کهریزک از پذیرش او سر باز زده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، این بیماران «به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان» در کنار اتوبان خلیج فارس در نزدیکی شهر صالح‌آباد استان تهران در کنار جاده رها شده‌بودند.

همزمان خبرگزاری مهر خبر داد که جسد راننده‌ای که در اتوبان خلیج فارس در خوزستان به علت تصادف فوت کرده‌بود همچنان در این مکان رها شده و هیچ سازمانی حاضر به انتقال آن نیست.

XS
SM
MD
LG