لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

«۶۰۰ دریاچه» روزمینی و زیرزمینی ایران در حال خشک شدن هستند


به گزارش خبرگزاری ایرنا، عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، شامگاه روز جمعه ۱۷ بهمن گفت که ۶۰۰ دریاچه روزمینی و زیرزمینی در ایران در حال خشک شدن هستند که ۱۰ دریاچه زیرزمینی است.

حمید چیتچیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران، در مرداد ماه گفته بود که ۲۹۶ دریاچه در ایران در حال خشک شدن هستند.

در همین حال مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران از کاهش ۲۱ درصدی ورود آب به سدها نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود که مخازن سدهای ایران به طور متوسط حدود ۴۱ درصد پر هستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یعقوب همتی روز شنبه ۱۸ بهمن گفت که ۸۷ سد ایران نیز کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آب دارند.

شاهرخ فاتح، رئیس مرکز ملی خشکسالی ایران، روز سه‌شنبه، ۲۲ مهر، از کاهش پیاپی بارندگی در ۱۹ استان کشور در دو سال گذشته خبر داده و این کاهش را «زنگ خطر خشکسالی شدید» در این مناطق از ایران دانسته بود.

ایران دچار «خشکسالی هیدرولوژیکی» شده‌است

به گزارش ایسنا، یعقوب همتی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران روز شنبه هم‌چنین گفت که کشور دچار «خشکسالی هیدرولوژیکی» شده‌است.

یعقوب همتی افزود که از ابتدای سال آبی (مهر ۹۳ تا نیمه بهمن ماه) بارندگی در ۲۴ حوضه آبریز «درجه یک» نسبت به «متوسط درازمدت» کاهش و تنها در شش حوضه آبریز «درجه یک» بارندگی افزایش یافته‌است.

به گفته آقای همتی، کاهش بیش از ۳۵ درصدی جریان سطحی آب نسبت به «متوسط درازمدت» بیانگر «خشکسالی هیدرولوژیکی» است.

وی تصریح کرد: «با توجه به این که در کل کشور شاهد ۵۰ درصد، کاهش جریان سطحی هستیم، کشور دچار خشکسالی هیدرولوژیکی شده‌است.»

به گفته آقای همتی، از ابتدای سال آبی، (مهر ۹۳ تا نیمه بهمن ماه) بارندگی در ایران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته‌است.

وی اضافه کرد: «به طور متوسط ۸۷ میلیمتر در سطح کشور بارندگی داشتیم در صورتی که در سال آبی گذشته در زمان مشابه حجم بارندگی‌ها به ۱۱۹ میلیمتر می‌رسید و آمار متوسط درازمدت نیز در چنین زمانی بیانگر ۱۱۷ میلیمتر بارندگی به طور متوسط است.»

ایمان باباییان، محقق ارشد مرکز اقلیم‌شناسی ایران، روز چهارم مردادماه گفته بود که تداوم خشکسالی‌های کنونی باعث شده‌است ایران از هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شود، مرحله‌ای که به «خشکسالی هیدرولوژیکی» معروف است و طی آن سفره‌های آب زیرزمینی رفته‌رفته از میان می‌روند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران روز شنبه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کاهش بارندگی بیش از ۳۵ درصد نسبت به «متوسط درازمدت» بیانگر «خشکسالی هواشناسی» است، افزود که این نوع خشکسالی در سه حوضه آبریز خلیج فارس، فلات مرکزی و مرزی شرق وجود دارد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز سه‌شنبه ۳۰ دی گفته بود که تا سال ۲۰۵۰ براساس «پیش‌بینی‌ها» خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ایران ۱۱ برابر «شرایط فعلی» خواهد شد.

ناسا، سازمان ملی هوانوردی و فضانوردی آمریکا، اوایل سال گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن ایران را در شمار ۴۵ کشوری قرار داد که دچار «خشکسالی شدید» شده و در معرض «بحران» قرار دارند.

XS
SM
MD
LG