لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

راه‌اندازی یگان ضد اغتشاش زنان در تهران


روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اعتماد از اعلام موجودیت احتمالی «فراکسیون اعتدال» در مجلس خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد نوشته‌است: «فراکسیون رهروان هر چند توانست یک سال گذشته را با تمام لرزه‌هایی که در پایه‌هایش افتاده بود طی کند اما نتیجه استیضاح رضا فرجی‌دانا این لرزه‌ها را به حدی رسانده که شاید دیر یا زود به فروپاشی آن منجر شود».

روزنامه‌های آرمان، ابتکار، آفتاب یزد، ایران، شهروند، جمهوری اسلامی، شهروند و اعتماد تیتر یک، عکس یک یا یکی از تیترهای اصلی صفحه نخست خود را به حسن روحانی و سخنان روز شنبه وی در در «مرقد آیت الله خمینی» اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های ایران و اعتماد در صفحه یک خود از قول حسن روحانی تاکید کرده‌اند که دولت «فساد در بورسیه‌ها به طور جدی پیگیری» می‌کند.

روزنامه ابتکار نیز در تیتر یک شماره یک شنبه خود سخنان روز شنبه رئیس دولت یازدهم را «پدافند روحانی» توصیف کرده و همچنین در سرمقاله شماره دوم شهریور ماه خود در ارزیابی سیاست‌های تازه رئیس دولت یازدهم نوشته‌است: «به نظر می‌رسد که حسن روحانی سیاست تازه‌ای را در روند کشورداری خود آغاز کرده‌است» و «اگر چه با یک اشتباه استراتژیک وزیر علوم موفقش را در برابر حملات افراطیون تنها گذاشت تا به راحتی بر کنار شود، اما چند ساعت پس از آن پروژه «احداثِ خاکریزهای دفاعی» در برابر حملات افراطیون به دولت را نهایی کرده‌است».

روزنامه آرمان از قول اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اسلامی» خبر داده که «تلاش برای توقف دولت آغاز شده‌است».

روزنامه جوان از قول وزیر دفاع دولت یازدهم نوشته‌است: «دلیلی برای دسترسی مجدد آزانس بین‌المللی انرزی اتمی به پارچین وجود ندارد». روزنامه اعتماد نیز از قول حسین دهقان نوشته‌است: «توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست».

روزنامه‌های آفتاب یزد و شرق تیتر یک شماره یک‌شنبه خود را به اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی، درباره «رانت‌های میلیاردی ارز مرج» در دولت قبلی اختصاص داده‌اند.

روزنامه آفتاب یزد در گزارش اصلی خود نوشته‌است: «معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان میلیاردها تومان رانت را در کشور ایجاد کرده‌است و به زودی گزارش مفصلی از رانت‌های اختصاص ارز مرجع اعلام خواهیم کرد».

روزنامه آفتاب یزد همچنین از قول حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی از «راه‌اندازی واحد ضداغتشاش زنان در تهران» خبر داده‌است.

روزنامه ایران در شماره یک شنبه خود درباره اینکه «چرا آتش جنگل گلستان خاموش نشد»، نوشته‌است: «اگرچه دلایل وقوع همه این آتش‌سوزی‌ها افزایش آتش‌سوزی‌های عمدی بوده اما چالش مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در همه این آتش‌سوزی‌ها، کمبود امکانات برای اطفای حریق، ناهماهنگی بین سازمان‌های ذیربط، دشواری دسترسی به کانون آتش‌سوزی و نبودن امکانات برای اطفای هوایی حریق، وجه مشترک مشکلات است».

روزنامه رسالت در تیتر یک خود از «هشدار شدید آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران» خبیر داده و نوشته‌است: «بانک مرکزی محل قدرت جریان‌های سیاسی است».

وعده اعلام موجودیت «فراکسیون اعتدال» در مجلس

روزنامه‌های جمهوری اسلامی و اعتماد از اعلام موجودیت احتمالی «فراکسیون اعتدال» در مجلس خبر داده‌اند.

روزنامه جمهوری اسلامی در ستون «جهات اطلاع» خود نوشته: «قرار است «فراکسیون اعتدال» در مجلس اعلام موجودیت کند. گفته می‌شود عده‌ای از اعضاء «فراکسیون رهروان ولایت» به «فراکسیون اعتدال» پیوسته‌اند».

این روزنامه دلیل اعلام موجودیت احتمالی «فراکسیون اعتدال» را ناتوانی «فراکسیون رهروان ولایت» نزدیک به علی لاریجانی در جریان استیضاح رضا فرجی دانا عنوان کرده و نوشته‌است: «فراکسیون رهروان [ولایت]، در ماجرای استیضاح دکتر فرجی دانا نتوانست تشکیلاتی و منسجم عمل کند».

روزنامه اعتماد نیز در شماره یک شنبه خود ضمن اشاره به «لرزه بر پایه‌های «رهروان» با برکناری وزیر علوم»، از «عزم جدی برای انشعاب از رهروان و تشکیل فراکسیون اعتدال» گزارش داده‌است.

این روزنامه با اشاره به اظهارات شماری از نمایندگان مجلس نهم درباره احتمال «اعلام موجودیت فراکسیون اعتدال»، نوشته‌است: «این خبر اگر واقعیت داشته باشد به معنای پایان کار فراکسیون اکثریت مجلس است؛ مجموعه‌ای که به نظر می‌رسد دیگر تحت امر روسای خود نیست».

احسان بداغی در گزارش روزنامه اعتماد نوشته‌است: «فراکسیون رهروان هر چند توانست یک سال گذشته را با تمام لرزه‌هایی که در پایه‌هایش افتاده بود طی کند اما نتیجه استیضاح رضا فرجی‌دانا این لرزه‌ها را به حدی رسانده که شاید دیر یا زود به فروپاشی آن منجر شود».

به نوشته روزنامه اعتماد «یک سال است که جمعی از هواداران دولت قصد جدا شدن از این مجموعه پارلمانی و تشکیل فراکسیونی جدید را دارند. این اتفاق هر بار به دلایلی معوق می‌شود. مهم‌ترین دلیل تعویق پیاپی قصد نمایندگان نزدیک به دولت برای تشکیل فراکسیون جدید، همگرایی با اصولگرایان معتدل برای ایستادن در مقابل مخالفان دولت در مجلس بود؛ همگرایی‌ای که ابتدا در انتخابات خردادماه هیات رییسه مجلس و پس از آن استیضاح هفته گذشته حکایت از پایان عملی آن دارد. حالا هواداران تشکیل فراکسیون اعتدال یک بار دیگر می‌خواهند برنامه خود را عملی کنند و ابراهیم نکو هم گفته که این فراکسیون امروز موجودیت خود را اعلام خواهد کرد».

این روزنامه خبر داده‌است که ابراهیم نکو در کنار نمایندگانی چون عابد فتاحی، اسماعیل جلیلی، رمضانعلی سبحانی‌فر و چند نفر دیگر از اعضای فراکسیون رهروان» چند ماهی است که موضوع تشکیل فراکسیون اعتدال را با جدیت مطرح می‌کنند، و پیش از استیضاح رضا فرجی دانا، نیز «احمد شوهانی، نماینده اصلاح‌طلب عضو فراکسیون رهروان گفته بود که اگر استیضاح رای بیاورد فراکسیون اعتدال تشکیل خواهد شد».

اعتماد نوشته‌است: «قسمت اول این شرط اکنون محقق شده و قسمت دوم آن هم در آستانه اجرا شدن است. نمایندگان همسو با دولت از اینکه فراکسیون رهروان نتوانسته در جریان استیضاح به یک تصمیم سیاسی قاطع برسد ابراز ناخرسندی می‌کنند»، و حتی روز شنبه نیز احمد شوهانی نماینده ایلام در مجلس باردیگر گفت که «فراکسیون رهروان دیگر یک مجموعه صوری است و کارایی عملی ندارد» و «اسماعیل جلیلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم بعد از استیضاح وزیر علوم سخنان مشابهی را درباره مجموعه رهروان بیان کرده بود».

این روزنامه نوشته‌است که «هر چند هنوز مشخص نیست که آیا این‌بار این طیف از نمایندگان موفق می‌شوند راه خود را از فراکسیون رهروان و اصولگرایان سنتی مجلس جدا کنند اما مشخصا انگیزه آنها اکنون بسیار بیشتر از قبل شده‌است» چرا که «فراکسیون اصولگرایان» نزدیک به غلامعلی حدادعادل در جریان استیضاح رضا فرجی دانا «توانست قسمتی از رهروانی‌ها را به خود متمایل کند؛ واقعیتی که هم زنگ خطری برای معتدلین مجلس و هم یک پیروزی قابل توجه برای منتقدین دولت است»، و اکنون «نیروهای متمایل به دولت و جریان اعتدال می‌کوشیدند تا اتفاقی عکس این رخ دهد، یعنی فراکسیون رهروان بتواند با توجه به قاطبه عددی خود در مجلس قسمتی از فراکسیون اصولگرایان را هم همراه خود کند».

اعتماد یادآوری کرده‌است که از زمان تشکیل دولت یازدهم و آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی «این چهارمین زمانی است که اعتدالیون مجلس برای تشکیل فراکسیون جدید تعیین کرده‌اند»، اما «فرق این تلاش‌ها با تلاش‌های سه دور گذشته این است که امیدها به کارایی فراکسیون رهروان تقریبا تمام شده‌است».

سیاست تازه حسن روحانی؛ احداث خاکریزهای دفاعی

روزنامه‌های آرمان، ابتکار، آفتاب یزد، ایران، شهروند، جمهوری اسلامی، شهروند و اعتماد تیتر یک، عکس یک یا یکی از تیرهای اصلی صفحه نخست خود را به حسن روحانی و سخنان روز شنبه وی در در «مرقد آیت الله خمینی» اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های ایران و اعتماد در صفحه یک خود از قول حسن روحانی تاکید کرده‌اند که دولت «فساد در بورسیه‌ها به طور جدی پیگیری» نی کند.

روزنامه آرمان ضمن انتشار عکسی از حسن روحانی و حسن خمینی در جریان حضور اعضای هیات دولت در مراسم «تجدید میثاق با آرمان‌های آیت الله خمینی»، از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌است: «با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود».

این روزنامه همزمان از قول اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اسلامی» خبر داده که «تلاش برای توقف دولت آغاز شده‌است».

اکبر ترکان در گفت و گو با روزنامه آرمان گفته‌است: «پخش گزینشی و برنامه‌ریزی‌شده برخی از اظهارات مدیران، وزرا و پرداختن به حاشیه‌های دولت یازدهم بیش از آنکه به اصل اقدامات دولت بپردازند، ازجمله دلایل ناراحتی دولت است. برخی از برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی که از سینه‌چاکان دولت‌های نهم و دهم بودند اکنون این دولت را رقیب سیاسی خود تصور می‌کنند»، در حالی که «یک سال است انتخابات به پایان رسیده‌است، اگر کسی می‌خواهد با دولت رقابت کند باید در قالب احزاب سیاسی با دولت رقابت کند، نه در پشت سنگر رسانه ملی پنهان شود و برای تخریب چهره دولت برنامه‌سازی کند».

روزنامه ابتکار نیز در تیتر یک شماره یک شنبه خود سخنان روز شنبه رئیس دولت یازدهم را «پدافند روحانی» توصیف کرده و همچنین در سرمقاله شماره دوم شهریور ماه خود در ارزیابی سیاست‌های تازه رئیس دولت یازدهم نوشته‌است: «به نظر می‌رسد که حسن روحانی سیاست تازه‌ای را در روند کشورداری خود آغاز کرده‌است».

فصل‌الله یاری در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشته‌است: «از ده روز پیش که رئیس جمهور با لحنی تند و بی سابقه مخالفان افراطی دولت را مخاطب قرار داد و گفت «به جهنم که دلواپس مذاکره‌اید»، بسیاری، از جمله نویسنده این سطور به انتقاد از لحن روحانی پرداختند و نوشتند که چندان مناسب این دولت و رئیسش نیست که در لحظاتی خاطره محمود احمدی نژاد را در اذهان ملت ایران زنده کند.

اگر چه منتقدان بی غرضِ دولت از سر دلسوزی هنوز بر موضع خود ایستاده‌اند، اما رفتارهای رئیس جمهور در ده روز اخیر و از جمله سخنان روز گذشته وی در مرقد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که او با هوشمندی در حال تکمیل گارد دفاعی و احداث خاکریزهایی برای مقابله با حمله افراطیون می‌باشد».

روزنامه ابتکار با تاکید براینکه «سخنان روحانی در ده روز پیش که گفته بود «در برابر تخریب سکوت نمی‌کنم»، آغازگر این سیاست بود»، نوشته‌است: «به نظر می‌رسد که استیضاح و برکناری وزیر علوم دولتش- در حالی که دانشگاه‌ها در زمان وزارتش روزهای آرامی را گذرانده بود و اساتید و دانشجویان از عملکردش رضایت بسیار داشتند از سوی مخالفان دولت در مجلس، او را هوشیارتر کرده‌است».

سرمقاله‌نویس این روزنامه «استراتژی» یک سال گذشته حسن روحانی را «استراتژی تعامل با قوای دیگر» توصیف کرده و نوشته‌است که آقای روحانی اکنون به این نتیجه رسیده‌است که استراتژی تعامل «این توهم را برای مخالفان دولت پدید آورده که هر چه می‌خواهند می‌توانند بکنند و به نام مردم خواسته‌های گروهی و باندی خود را مطرح کنند، بی آنکه انتخاب مردم در روز ۲۴ خرداد ۹۲ را محترم بشمارند».

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی «اگر چه با یک اشتباه استراتژیک وزیر علوم موفقش را در برابر حملات افراطیون تنها گذاشت تا به راحتی بر کنار شود، اما چند ساعت پس از آن پروژه «احداثِ خاکریزهای دفاعی» در برابر حملات افراطیون به دولت را نهایی کرد و با انتخاب محمدعلی نجفی به جانشینی موقت فرجی دانا به مخالفان پیام داد که «بچرخ تا بچرخیم»؛ البته بی آن که در این سیاست مانند سلف خود قصد لج و لج بازی و مقابله به مثل داشته باشد».

سرمقاله‌نویس روزنامه ابتکار اظهارات روز شنبه حسن روحانی را تاکید بر «سیاست دفاعی جدید» وی توصیف کرده و نوشته‌است که رئیس جمهوری اسلامی در سخنان خود «به ویژه به افراطیون پیام داد که با برکناری وزیر، سیاست‌های وی بر زمین نخواهد ماند، چرا که عملکرد هر کدام از مردانِ دولت، زیر مجموعه سیاست‌ها و شعارهایی است که مردم ایران در خرداد ۹۲ برگزیدند و نه منویات شخصی که با برکناری آنها تعطیل شوند».

به نوشته این روزنامه «تاکید روزِ شنبه [حسن] روحانی بر پی‌گیری فسادِ بزرگ دانشگاهی بورسیه‌ها، پیام مستقیمِ او به کسانی بود که از همه امکانات استفاده کردند تا با برکناری وزیرِ علوم، این پرونده را مختومه کنند و نشان دهند که انتخاب مردم در یکسال پیش تغییری در اوضاع پیش نخواهد آورد»، اما اکنون «رئیس جمهور روی دیگری از حسن روحانی مستظهر به آرای مردمی را به مخالفان نشان داده‌است، و در قامت رئیسِ «جمهور» و حافظ قانون اساسی می‌خواهد سد دفاعی محکم تری را در برابر مهاجمین بی اخلاق ترتیب دهد؛ البته بی آن که دچار هیجانات احمدی نژادی شود و کشور را به سوی التهاب سوق دهد».

ابتکار درعین حال نوشته‌است که «بدون ترید روحانی با انتخاب این سیاستِ جدید روزهای دشوارتری را در پیشِ رو خواهد داشت. چرا که مخالفانش در فضای جدید بهتر تنفس می‌کنند و استاد بهره‌برداری ازشرایط ملتهب و هیجانی جامعه هستند»، و به همیبن دلیل «او باید به هوش باشد که هم یک رئیس جمهور محکم باشد و هم یک روحانی معتدل و متین».

راه‌اندازی یگان ضداغتشاش زنان در تهران

روزنامه آفتاب یزد از قول حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی از «راه‌اندازی واحد ضداغتشاش زنان در تهران» خبر داده‌است.

به نوشته این روزنامه، حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی طی گفت و گویی با سایت «نسیم»، ضمن اعلام خبر «تشکیل واحد ضداغتشاش زنان در تهران» گفته‌است: «در تهران واحد ضد اغتشاش زنان راه‌اندازی شده که عمده افراد تشکیل دهنده این یگان، «افتخاری» ولی اعضای اصلی از کادر نیروی انتظامی هستند».

به گفته فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی «بدنه اصلی واحد ضد اغتشاش زنان در حد یک گردان و حدود ۵۰۰ نفر در تهران به صورت آزمایشی» راه‌اندازی شده‌است و «آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

همچنین پلیس‌های افتخاری آموزش‌های هوانوردی، چتربازی، پاراگلایدر و اسب سواری را می‌توانند فرا گیرند و در طرح‌هایی همچون طرح دریا نیز با ما همکاری می‌کنند».

حسن کرمی همچنین گفته‌است: «کار اطلاعاتی، بازجویی و تخلیه محل تجمع اعتراضات اجتماعی بانوان از عمده فعالیت‌های پلیس افتخاری است» و «واحد ضد اغتشاش زنان» برای مثال در صورت برگزاری «تجمع تعدادی از کارکنان زن فلان شرکت به دلیل عدم پرداخت حقوق» نیز وارد عمل می‌شود.

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی همچنین گفته‌است: «ما هیچ اغتشاشی از فتنه ۸۸ به شکل معارض با نظام نداشته‌ایم البته اعتراضات صنفی یا کارگری و یا بر سر موضوعات آب و گاز یا موضوع یک سریال همچون «سرزمین کهن» بوده که در واقع اعتراض به حاکمیت و نظام نبوده و ما هم برای احتیاط حضور یافته‌ایم و در واقع درگیری جدی را غیر از مسئله آب در اصفهان نداشتیم».

به نوشته روزنامه آفتاب یزد، حسن کرمی همچنین گفته‌است که در سالجاری نیروهای یگان ویژه در سواحل، ورزشگاه و برخی امکان دیگر نیز مستقر هستند اما با صدور دستورهایی «لباس یگان ویژه» را در این موارد «ممنوع» کرده‌است و این نیروهای از لباس‌های دیگری استفاده می‌کنند.

چرا آتش جنگل گلستان خاموش نشد

روزنامه ایران در شماره دوم شهریور ماه گزارش داده‌است که سریال آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان همچنین ادامه دارد و طی دو ماه هشت آتش‌سوزی بخش‌های گسترده از پارک ملی گلستان را خاکستر کرده‌است.

به نوشته این روزنامه «جنگل گلستان دو ماه پرآتش را گذرانده‌است. در این دو ماه ۸ بار سوخته‌است. یک‌بار ۴۰ هکتار، بار دیگر ۵۰ هکتار، ۱۰۰ هکتار و... تا اینکه رکورد بزرگترین آتش‌سوزی گلستان هم ثبت شده و ۸۰۰ هکتار دیگر تبدیل به خاکستر چوب‌های سوخته شد» که در این میان «آتش‌سوزی ۱۹ مرداد ماه در پارک ملی گلستان، نمونه‌ای از ناهماهنگی و آماده نبودن دستگاه‌ها برای مواجهه با بحران است».

روزنامه ایران با اشاره به اینکه «این آتش‌سوزی عصر یکشنبه ۱۹ مرداد آغاز شد و به مدت ۴ روز ادامه یافت»، نوشته‌است: «در این مدت خسارات زیادی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی وارد شد، و در ۲۴ ساعت اول آتش‌سوزی حدود ۲۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخت اما به علت نرسیدن کمک هوایی، حریق توسعه یافت و بیش از ۸۰۰ هکتار را از بین برد».

محمدرضا عزیزی گزارش نویس روزنامه ایران درباره دلایل ناتوانی نیروهای امدادی و همچنین نیروهای وزارت جهادکشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست در مهار آتش‌سوزی‌های مکرر و گسترده پارک ملی گلستان، نوشته‌است: «ارزیابی‌هایی که اکنون از آتش‌سوزی ۱۹مرداد می‌شود گواه این است که اگر امداد هوایی می‌رسید دامنه خسارات تا این حد گسترش نمی‌یافت. در ۲۴ ساعت اول آتش‌سوزی حدود ۲۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخت اما به علت نرسیدن کمک هوایی و بالگرد برای آبپاشی، حریق توسعه یافت و بیش از ۸۰۰ هکتار از جنگل‌های گلستان را از بین برد».

به گزارش روزنامه ایران در جریان آتش‌سوزی چهار روزه جنگل گلستان «در صحنه عملیات فقط یک بالگرد امدادی استان گلستان حضور داشت که کار آزوقه‌رسانی و کمک‌رسانی را برعهده داشت اما هیچ عملیات آبپاشی انجام نداد در حالی که ستاد بحران کشور به سازمان حفاظت محیط زیست برای اعزام بالگرد قول مساعد داده بود».

این روزنامه درعین حال به نقل از «یک منبع آگاه در اداره کل حفاظت محیط زیست که خواست نامش فاش نشود»، نوشته‌است: «گزارشی که از این اداره کل به ستاد بحران استان و سپس کشور رفت به گونه‌ای نبود که عمق فاجعه را نشان دهد از این رو ستاد بحران لازم ندید بالگردی را به محل اعزام کند».

روزنامه ایران با اشاره به اینکه «آتش در مناطق صعب‌العبور این منطقه جنگلی» رخ داده بود، نوشته‌است: «تنها راه مقابله سریع با آتش می‌توانست استفاده از بالگردهای آتش‌نشان باشد. چنین تجهیزاتی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین سازمان جنگل‌ها و مراتع نیست»، و «تماس‌های مکرر مسئولان این پارک با وزارت کشور، استانداری و ارتش در حالی بود که آتش به علت گرما و خشکی هوا با سرعت پیش می‌رفت و سرانجام یگانی از ارتش برای کمک اعزام شد».

این روزنامه با اشاره به اینکه در جریبان این آتش‌سوزی‌ها تنها «یک بالگرد هلال احمر پس از گذشت دو روز از وقوع آتش‌سوزی به منطقه اعزام شد»، از انتقاد معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست «نسبت به همکاری نکردن دستگاههای مرتبط با این سازمان در خصوص اطفای حریق» گزارش داده و نوشته‌است: «جمعیت هلال احمر کشور برخلاف دستور صریح وزیرکشور برای در اختیار قرار دادن یک فروند هلی کوپتر به سازمان حفاظت محیط زیست از این کار امتناع کرد».

روزنامه ایران نوشته‌است: «وقت تلف کردن در دالان پیچ در پیچ هماهنگی‌های اداری برای رساندن هلی‌کوپتر از آن طنز تلخ بارها تکرار شده در نظام بوروکراسی ماست که نه بحران را می‌شناسد، نه درکی از فاجعه دارد... ما همچنان خود را با این سیستم سرگرم می‌کنیم».

این روزنامه همچنین از قول رئیس پارک ملی گلستان نوشته‌است: «۹۹ درصد آتش‌سوزی‌هایی که در جنگل گلستان رخ می‌دهد عمدی است».

به نوشته روزنامه ایران «آمارها نشان می‌دهد که میزان حریق‌های جنگلی نسبت به سال گذشته با افزایش ۴۰ درصدی مواجه بوده‌است، و اگرچه دلایل وقوع همه این آتش‌سوزی‌ها افزایش آتش‌سوزی‌های عمدی بوده اما چالش مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در همه این آتش‌سوزی‌ها، کمبود امکانات برای اطفای حریق، ناهماهنگی بین سازمان‌های ذیربط، دشواری دسترسی به کانون آتش‌سوزی و نبودن امکانات برای اطفای هوایی حریق، وجه مشترک مشکلات است».

این روزنامه از قول مسئولان محلی و استانی نوشته‌است: «امکانات کنونی نمی‌تواند کمک زیادی به کنترل بحران کند و همانگونه که جنگل گلستان ملی اعلام شده برای مواجهه با حریق‌های پیاپی در این نقطه زیست محیطی نیز طرحی ملی مورد نیاز است».

پرده‌برداری از «رانت‌های میلیاردی ارز مرجع»

روزنامه‌های آفتاب یزد و شرق تینر یک شماره یک شنبه خود را به اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی، درباره «رانت‌های میلیاردی ارز مرج» در دولت قبلی اختصاص داده‌اند.
روزنامه آفتاب یزد در گزارش اصلی خود نوشته‌است: «معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان میلیاردها تومان رانت را در کشور ایجاد کرده‌است و به زودی گزارش مفصلی از رانت‌های اختصاص ارز مرجع اعلام خواهیم کرد».

روزنامه شرق نیز گزارش داده‌است که اسحاق جهانگیری روز شنبه در مراسم بیست‌وسومین نمایشگاه فرش دستبافت، گفت: «در گذشته که سه نرخ برای ارز در کشور وجود داشت رانت‌های میلیاردی در رابطه با اختصاص ارز مرجع به برخی افراد شکل گرفته بود که دولت [یازدهم] این فضای رانت‌خواری را در هم شکست».

روزنامه شرق نوشته‌است: «سخنان معاون‌اول روحانی در حالی منتشر شد که رییس‌جمهوری نیز روز شنبه اعلام کرد که مبارزه با فساد از جمله برنامه‌های موردتاکید دولت در ادامه مسیر خود خواهد بود».
علی ذهابی در گزارش روزنامه شرق با اشاره به اینکه «حالا زمان زیادی از آن روزها که قیمت ارز، به ساعت تغییر می‌کرد و البته بالا می‌رفت، نمی‌گذرد»، به «افزایش تا مرز چهارهزارتومان آن‌هم با رشد ۷۰۰ تا ۸۰۰تومانی در یک روز» طی سال ۹۱ اشاره کرده و تاکید کرده‌است که همان نوسانات ارزی «ارزش زندگی هر ایرانی را فقط در چند ساعت بالا و پایین می‌کرد».

روزنامه شرق نوشته‌است: «بسیاری دولت محمود احمدی‌نژاد را مسبب آن نوسان‌های عجیب‌وغریب، می‌دانستند و از وجود رانت‌های دولتی در بازار ارز خبر می‌دادند. هرچند رییس دولت دهم گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود و تقصیرها را گردن تحریم‌های شورای امنیت می‌انداخت که پیش‌تر قطعنامه‌های آن را «کاغذ پاره» خوانده بود».

این روزنامه همچنین به اظهارات غلامرضا کاتب در بهمن‌ماه سال ۹۱ اشاره کرده و از قول سخنگوی وقت کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نوشته‌است: «گزارش خود بانک مرکزی مبنی بر برداشت ۳۲هزارمیلیارد ریالی (۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی) نشان از تخلفات ارزی در دولت است، اما وزارت اطلاعات هم گزارش‌های مفصلی ارایه داده که دولت، ارز را به بازار آزاد برده و فروخته‌است و این یعنی تخلف ارزی توسط دولت صورت گرفته‌است».

شرق نوشته‌است که حالا با گذشت دو سال و تغییر دولت در ایران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری اسلامی «از ارایه گزارشی مفصل درباره رانت‌های اختصاص ارز مرجع» خبر داده و با اعلام اینکه «این گزارش به زودی منتشر می‌شود»، گفته‌است: «اختصاص ارز مرجع در مقطعی از زمان، میلیاردهاتومان رانت در کشور ایجاد کرده‌است».

به نوشته این روزنامه، اسحاق جهانگیری با تاکید براینکه «دولت به‌دنبال ساماندهی بازار ارز و کنترل نرخ تورم است»، اظهار امیدواری کرده‌است تا «براساس تصمیمات دولت، نوسانات لحظه‌ای نرخ ارز از بین رفته و هم‌اکنون ارز به نرخ دوهزارو۴۷۷تومان عرضه و دیگر بساط اختصاص ارز مرجع نیز برچیده می‌شود».

XS
SM
MD
LG