لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

واکنش فدراسیون جهانی والیبال به درخواست بانوان تماشاگر ایرانی


اعتراض در جریان سخنرانی روحانی در نیویورک به حبس غنچه قوامی، شهروند ايرانی-بريتانيايی که به خاطر درخواست برای آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها دستگیر شده‌است.
اعتراض در جریان سخنرانی روحانی در نیویورک به حبس غنچه قوامی، شهروند ايرانی-بريتانيايی که به خاطر درخواست برای آزادی ورود زنان به ورزشگاه‌ها دستگیر شده‌است.

رئیس فدراسیون جهانی والیبال با بیان این که «اف‌آی‌وی‌بی» (FIVB) نمی‌تواند به صورت مستقیم در مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران دخالت کند، اعلام کرد با فدراسیون والیبال ایران مذاکره خواهد کرد.

آری گراسا گفته باید راهی هوشمندانه برای حل مشکل حضور بانوان در بازی‌ها در ایران اندیشیده شود اما توضیحی نداده‌است که بین دو شیوه صدور اجازه برای ورود زنان به ورزشگاه یا جلوگیری از حضور آنان، کدام روش دیگری می‌تواند دربرگیرنده حقوق قانونی زنان ایرانی برای تماشای مسابقات باشد.

فدراسیون جهانی پیش از این با لحن جدی‌تری نسبت به ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها هشدار می‌داد. ضمن آنکه مقررات لیگ جهانی والیبال با صراحت بر حضور زنان در ورزشگاه تاکید کرده‌است.

در حال حاضر «روش هوشمندانه» مورد نظر مسئولان ورزش و فدراسیون والیبال ایران این است که با راه دادن چند خبرنگار زن به ورزشگاه و صدور مجوز حضور برای اعضای خانواده سفارت و دیپلمات‌های زن تیم خارجی، به فدراسیون جهانی اعلام می‌کنند که مقررات را رعایت کرده و از ورود زنان به ورزشگاه ممانعت نکرده‌اند.

ایسنا به نقل از رئیس فدراسیون جهانی والیبال نوشته اف‌آی‌وی‌بی نمی‌تواند به صورت مستقیم در مسئله حضور زنان در ورزشگاه دخالت کند. این اظهارات بعد از درخواست‌های مکرر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌های میزبان رقابت‌های والیبال بیان شده‌است.

گراسا گفته اف‌آی‌وی‌بی قدرت لازم برای تغییر نظر ایران را ندارد. با این حال آنها از طریق فدراسیون والیبال در حال مذاکره با دولت ایران ایران هستند و سعی می‌کنند تا اهمیت حضور زنان در استادیوم‌ها را یادآور شوند.

او تاکید کرده: «ما نمی‌توانیم کاری کنیم، چون ایران کشور ما نیست. با این حال مذاکراتی با دولت ایران انجام داده و اهمیت حضور زنان در ورزشگاه را بازگو کرده‌ایم. نمی‌توانم بر خلاف فرهنگ و مذهب مردم کشوری عمل کنیم اما می‌توان راه هوشمندانه‌ای پیدا کرد. مثلا اینکه زن‌ها در یک طرف سالن و مردها در طرف دیگر سالن باشند.»

این در حالی است که همین روش در دیدارهایی که زنان به ورزشگاه می‌آمدند، اعمال می‌شده و ورزشگاه به دو نیمه زنانه-مردانه تقسیم می‌شده اما مسئولین ورزش ایران حاضر به تداوم روند قبلی نشدند و هر دو نیمه سالن را به مردان اختصاص دادند.

از طرفی ۹۰ روز از بازداشت غنچه قوامی می‌گذرد. دختری که برای تماشای بازی ایران و ایتالیا در چارچوب لیگ جهانی، به ورزشگاه آزادی رفته بود اما همراه با تعدادی دیگر از دختران علاقه‌مند به والیبال بازداشت شد. او ۴۱ روز از این مدت را در زندان انفرادی بوده‌است.

طومار جهانی درخواست آزادی غنچه قوامی تاکنون حدود نیم میلیون امضا جمع‌آوری کرده‌است. صفحه‌ای هم در پوشش خبرهای مربوط به او در فیس‌بوک راه‌اندازی شده که به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت می‌کند.

در جریان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ به میزبانی لهستان، حلیم بردی شرعی نایب رئیس فدراسیون والیبال ایران در پاسخ به اعتراض جمعی از تماشاگران معترض ایرانی که پلاکاردهای درخواست آزادی غنچه قوامی را در دست داشتند، به آنها گفت تاکنون از ماجرا بی‌اطلاع بوده اما شخصاً موضوع این تماشاگر دستگیر شده را با وزیر ورزش مطرح خواهد کرد.

رئیس فدراسیون جهانی والیبال که برزیلی است، درباره حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها یادآور شده: «پیام‌های زیادی دریافت کرده‌ام. باید راهی به جز دخالت در فرهنگ یک کشور پیدا کنیم. این مشکلی برای فدراسیون والیبال ایران است. تلاش می‌کنیم تغییرات مثبتی ایجاد شود. ما مستقیم با دولت مذاکره نمی‌کنیم و از طریق فدراسیون این کار را انجام می‌دهیم. نمی‌توانم به ایران بگویم که چه کار کند؛ تنها کاری که می‌توانم انجام دهم مذاکره با فدراسیون والیبال ایران است.»

پیش از اظهار نظر رسمی مقامات قضایی در ایران، رسانه‌های نزدیک به ارگان‌های نظامی و امنیتی از جمله سایت‌های بولتن نیوز، صراط، شفاف، افق و پایگاه خبری حامیان ولایت، «جرم» غنچه قوامی را تلاش برای تشویق زنان در تجمع مقابل ورزشگاه اعلام کرده بودند.

اما به تدریج با شدت گرفتن فشارها، اعتراض افکار عمومی در رسانه‌های مجازی و پوشش گسترده خبری در سراسر جهان که دربرگیرنده تبعات منفی برای جمهوری اسلامی ایران است، اتهامات تازه‌ای مطرح شده و بحثی از والیبال در میان نیست.

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده غنچه قوامی گفته‌است: «برخلاف تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد. این پرونده در حال رسیدگی است و ایشان فعلاً در بازداشت است تا به پرونده رسیدگی شود.»

XS
SM
MD
LG