لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

حداقل دستمزد ماهانه کارگران ایران ۱۷ درصد افزایش یافت


به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، با مصوبه شورای عالی کار ایران، حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۹۴ با ۱۷ درصد افزایش نسبت به امسال، حدود ۷۱۲ هزار تومان اعلام شد.

حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۳ حدود ۶۰۹ هزار تومان بود.

پیش از این، چند جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۴ به دلیل اختلاف بین گروه‌های کارفرمایی و کارگری، به نتیجه نرسیده بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایندگان کارفرمایان خواستار افزایش ۱۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران بودند.

این خبرگزاری روز دوشنبه ۲۵ اسفند خبر داد که کارفرمایان در نهایت، اختیار تصمیم‌گیری خود را به دولت که «بزرگ‌ترین کارفرمای کشور» است واگذار کرده بودند.

به نوشته خبرگزاری ایلنا، افزایش ۱۷ درصدی «مزد پایه» در حالی به امضای نمایندگان کارگران رسیده‌است که پیش از این اعضای اصلی و مشاور گروه کارگری شورای عالی کار در دو نوبت از امضا نکردن رقم کمتر از ۲۵ درصد و سپس ۲۰ درصد افزایش حداقل حقوق کارگران خبر داده بودند.

برخی از تشکل‌های کارگری مانند کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بر تعیین حداقل دستمزد ماهانه کارگران با توجه به ماده ۴۱ قانون کار تأکید دارند.

در این ماده تأکید شده‌است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران باید بر اساس نرخ تورم رسمی و نیز هزینه یک خانوار تعیین شود.

پیشتر مرکز آمار ایران هزینه یک خانوار را حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار، هزینه یک خانوار چهار نفره را حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده بودند.

در عین حال پیش از این تعدادی از تشکل‌های کارگری مانند کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری خواستار تعیین حداقل دستمزد کارگران به میزان دو میلیون تومان شده بودند.

این در حالی است که علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، با تبریک به کارگران، مصوبه شورای عالی کار را «استثنایی» توصیف کرد و گفت که این مصوبه «باعث پر شدن بخشی از عقب‌ماندگی مزد کارگران از تورم» خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای ربیعی دقایقی پس از پایان جلسه تعیین حداقل دستمزد سال ۹۴ گفت: «سه نظر متفاوت در جلسات شورای عالی کار طرح شد و ما هنگام تعیین رقم مزد پایه وضعیت صنعت، تولید و خدمات را درنظر گرفتیم.»

براساس مصوبه شورای عالی کار، همچنین درسال آینده حق بن نقدی کارگران از ۸۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزارتومان، حق مسکن از ۲۰هزار تومان به ۴۰ هزارتومان و حق سنوات از ۵۰۰ تومان در روز به هزار تومان، افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شورای عالی کار همچنین حق اولاد یک نفر را از حدود ۶۰ هزار تومان به ۷۱ هزار تومان و حداقل مزد روزانه را نیز از حدود ۲۰ هزار تومان به حدود ۲۳ هزار تومان افزایش داده‌است.

XS
SM
MD
LG