لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

وزارت کشور عراق: زنی که بازداشت شده همسر رهبر داعش نیست


«سعد معن ابراهیم»، سخنگوی وزارت کشور عراق
«سعد معن ابراهیم»، سخنگوی وزارت کشور عراق

یک روز پس از آن‌ که مقامات لبنان گفتند که همسر و پسر ابوبکر بغدادی، رهبر گروه «حکومت اسلامی»، را در این کشور بازداشت کرده‌اند، وزارت کشور عراق گفت زنی که در لبنان بازداشت شده همسر ابوبکر بغدادی نیست.

«سعد معن ابراهیم»، سخنگوی وزارت کشور عراق، روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که زنی که در لبنان دستگیر شده و نام او «سجی عبدالحمید الدُلَیمی» است خواهر یکی از افرادی است که در یک پرونده بمب‌گذاری در جنوب عراق محکوم شده است.

وی تأکید کرد که ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، دو همسر دارد، اما نام هیچ‌یک سجی عبدالحمید الدلیمی نیست.

به گفته مقامات عراقی، سجی الدلیمی که با گذرنامه جعلی سفر می‌کرده دستگیر شده‌ و خودش ادعا کرده که همسر ابوبکر بغدادی است.

بنا بر این گزارش، وی همسر «عمر عبدالحمید الدلیمی» و شهروند عراق است و پیش از رسیدن به لبنان به سوریه سفر کرده بوده است.

این مقامات در مورد پسری که همراه وی دستگیر شده اطلاعاتی نداده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، به نقل از دو مقام ارشد لبنانی به شرط عدم انتشار نام آنها نوشت، مظنونین هم‌اکنون تحت بازجویی هستند و در رابطه با پسری که گمان می‌رود فرزند ابوبکر بغدادی باشد آزمایش دی‌ان‌ای انجام می‌شود.

یکی از این دو مقام لبنانی گفته است که مقامات سوریه ابتدا همسر ابوبکر بغدادی را دستگیر کرده بودند، اما در قبال آزادی اسرای خود توسط جبهه النصره، وی را آزاد کرده‌اند.

جبهه النصره زمستان گذشته بیش از ۱۰ پرستار یونانی را در قبال آزادی تعدادی از زنان زندانی حکومت سوریه آزاد کرد که گفته‌های این مقام لبنانی اشاره به این رویداد دارد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که خبر بازداشت همسر و پسر احتمالی ابوبکر بغدادی در میانه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق میان لبنان از یک سو و داعش و جبهه النصره از سوی دیگر برای تبادل اسرا منتشر شده است.

شبه‌نظامیان داعش و جبهه النصره بیش از ۲۰ سرباز و نیروی پلیس لبنان را از تابستان گروگان گرفته‌اند و می‌گویند که آنها را با اسرای خود در لبنان معاوضه می‌کنند. جبهه النصره دوشنبه شب نیز تهدید کرد که یکی از این سربازان را خواهد کشت.

آمریکا پیش از این وعده ۱۰ میلیون دلار پاداش برای دریافت اطلاعاتی داده است که به دستگیری یا مرگ ابوبکر بغدادی منجر شود.

پیش از این خبرهایی در مورد زخمی شدن ابوبکر بغدادی در جریان حملات هوایی منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG